Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Karin_72
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 juli

AFAS profit 5 memoriaal RC boeking

19 juli

Hallo
Ik loop tegen een probleem aan waar ik niet zomaar uit kom, eigenlijk bestaat mijn vraag uit 2 vragen
1 in bedrijf CF heb ik een boeking gedaan
crediteur                               credit x
te betalen ABB (btw)           debet x

nog te betalen bedragen   debetx
te betallen ABB                 creditx

in bedrijf BF
zou ik het volgende moeten doen (denk ik)
nog te ontvangen bedragen   debetx
RC CF                                    creditx

bank
RC CF                                    debetx

vraag 1, is dit goed gedacht?

2het volgende, in bedrijf BF moet ik dus een memoriaal RC boeken
zodra ik de RC rekening in het memoriaal zet, worden de velden waar het bedrag moet staan grijs en neemt die niet 
het bedrag over van de regel erboven
Enter ik door komt er een nieuw scherm waar ik de tegenboeking in hoor te doen maar als ik dat invul en voltooien druk zegt die 
boeking niet in balans, want natuurlijk met de grijze vlakken te maken heeft. 
Ik denk dat ik nog een toets ofzo in moet drukken om de RC regel te activeren maar ik heb geen flauw idee welke toets dat is

Kan iemand helpen?

Ik hoop dat ik dit duidelijk heb uitgelegd 
Dank je wel,
Groet
Karin                             
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: AFAS profit 5 memoriaal RC boeking

20 juli

zodra ik de RC rekening in het memoriaal zet, worden de velden waar het bedrag moet staan grijs en neemt die niet het bedrag over van de regel erboven. Enter ik door komt er een nieuw scherm waar ik de tegenboeking in hoor te doen maar als ik dat invul en voltooien druk zegt die boeking niet in balans, want natuurlijk met de grijze vlakken te maken heeft. Ik denk dat ik nog een toets ofzo in moet drukken om de RC regel te activeren maar ik heb geen flauw idee welke toets dat is                        
Hoi Karin, 
Ik twijfel of je hier inderdaad een memoriaal van moet maken maar even los daarvan heb ik geen idee wat je bedoelt met grijze vlakken. Waarschijnlijk is dit iets dat alleen in jouw boekhoudprogramma zo werkt? Ik zie dit nooit terug bij mijn eigen boekingen, en kan je hier dus niet mee helpen. Misschien kun je even contact opnemen met de leverancier van je boekhoudsoftware.
 
Karin_72
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 juli

Re: AFAS profit 5 memoriaal RC boeking

22 juli

Bedankt voor uw reactie,
U zegt dat u twijfelt of daar wel een memoriaal boeking van gemaakt moet worden. Kunt u uitleggen hoe u deze boeking dan zou doen? Ik had namelijk al in het systeem gekeken of er een intercompany kruisposten rekening was maar die is er niet zover ik kan zien. Aan de hand van de history in het systeem ben ik tot de conclusie gekomen dat men dat voorheen deed via een 
memoriaal RC boeking. 
Ik ben erg benieuwd hoe u deze boeking zou doen.

Dank u wel,
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: AFAS profit 5 memoriaal RC boeking

27 juli

Het is gewoon een openstaande vordering, toch? Dus die boek je gewoon zoals je elke debiteur zou boeken? Maar ik ben niet bekend met AFAS dus eerlijk gezegd zou ik het niet 100% weten.