Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Suur85
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 juli

boeken van giften van een inzamelingsactie

13 juli

Goededag!

Ik heb een inzamelingsactie gehouden voor de besmeurde zwanen in de rijnmond gebied. Deze giften zijn gedaan door bedrijven en particulieren. Er zijn spullen van aangeschaft en gedoneerd aan hulpverlenende stichtingen. Het overgebleven bedrag is overgemaakt naar 3 verschillende stichtingen. Mijn vraag is hoe boek ik dit weg? 

Ongeveer 2000 opgehaald, waarvan 1300 euro aan spullen ingekocht (verschillende bonnen) 700 verdeeld overgemaakt naar verschillende stichtingen.

Ik hoor het graag!

Groetjes Kristel
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: boeken van giften van een inzamelingsactie

13 juli

Beste Suur85,

Wat goed gedaan! Heb je dit vanuit jouzelf als privépersoon gedaan? Dan heb je geen verplichting om hier een administratie van bij te houden. 
 
Suur85
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 juli

Re: boeken van giften van een inzamelingsactie

28 juli

Hoi Jip,

allereerst bedankt voor je reactie!

Voor mezelf wil ik het graag gescheiden weg boeken van mijn prive uitgaven. Onder welke rekeningen zou ik dat kunnen doen? Giften?  Ik heb 1900 euro aan stortingen (inkomsten) en de uitgaven van deze giften wil ik dan boeken op een tegenrekening. 

Mocht dit toch lastig zijn, dan kan ik alles dus prive weg boeken? Of zou je het helemaal niet weg boeken? 

Ik moet nog veel leren, dus hoop dat het klopt wat ik zeg.

Alvast bedankt!

Groetjes Kristel
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: boeken van giften van een inzamelingsactie

4 augustus

De uitgaven kun je gewoon boeken als kosten, de donaties inderdaad als gift.

Volgende keer kun je dit beter niet bedrijfsmatig doen tenzij je dit een deel van je bedrijf maakt. Als het gaat om een persoonlijke (en eenmalige) actie, dan kun je privé het geld ophalen en de donaties doen. Dan hoef je zowel van de inkomsten als uitgaven geen administratie bij te houden (tenzij de donateurs dit graag willen).