Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
pak_vijf
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 juni

Uitgestelde omzet?

26 juni

 Stel, ik start een bedrijf dat stoelen maakt. Er is een lening of investeerder nodig om rauwe materialen in te kopen en productie te starten: €100k. De levertijd van rauwe materialen is 5 maanden.

Er meldt zich een potentiële klant die kan helpen door een bestelling van €150k te plaatsen (=7000 stoelen) en hiervoor ook €100k kan aanbetalen (=~€14 per stoel) zodat er rauwe materialen kunnen worden ingekocht. Deze klant belooft in één jaar de 7000 stoelen af te nemen en bij afname te betalen, maar wel onmiddellijk een aanbetaling van €100k te doen.

Het is natuurlijk de bedoeling om de kosten van die stoelen pas te boeken zodra er één verkocht wordt (inkoopwaarde omzet). Normaliter zou het ook zo zijn dat we de omzet pas boeken als er één stoel verkocht wordt (omzet).

Maar in dit geval komt er opeens €100k binnen want dat is aanbetaald. Hoe zorg ik dat ik die €100k nog niet als omzet hoef te beschouwen, ook als ik daarvoor een factuur heb gestuurd en als het om een bestelling van goederen gaat? (Ik bedoel een soort inkoopwaarde omzet maar dan voor omzet)

Ik kan me voorstellen dat ik dit misschien als kort vreemd vermogen mag boeken. En elke keer als ik iets verkoop crediteren, vervolgens debiteren bij omzet? Of zit ik er dan helemaal naast?
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: Uitgestelde omzet?

1 juli

Poeh, goede vraag. Persoonlijk zou ik het wel als omzet boeken. Je factureert dus heb je btw dat je moet afdragen en maak je omzet. 

Maar je wilt ook wat met dat bedrag want dit natuurlijk geen winst. Ik zou daarom ook een kortlopende lening boeken met hetzelfde bedrag zodat op de balans de beide bedragen tegen elkaar worden weggestreept. Je bedrijfsresultaat is voorlopig nog nul euro.