Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Jeebos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 januari

Aankoop voorraad, via reservering, en gratis weggeven daarvan

24 januari

Ik ben fiscus van een kleine vereniging en ik heb een aantal boekhoudkundige vragen waarvan ik hoop dat iemand van jullie mij zou kunnen helpen!
 
Ik koop eens in de zoveel jaar verenigingskleding in. Om deze uitgaven te betalen boek ik jaarlijks een bedrag naar een reservering verenigingskleding. Uit die reservering betaal ik dan die aankoop. 
 
Dus inleg en aankoop kleding heeft dit effect in mijn grootboekrekening:
 
Bank
Aankoop kleding 10-1-2020   500 euro credit
 
Reservering verenigingskleding
Inleg 2020  1-1-2020   150 euro credit
Aankoop kleding 10-1-2020   500 euro debet
 
Voorraad
Aankoop kleding 10-1-2020   500 euro debet
 
Verlies- en winstrekening
Reservering verenigingskleding  1-1-2020  150 euro debet
 
Nu klopt dit niet, ergens moet nog 500 euro credit. Bij eigen vermogen?
 
 
 
Vervolgens, geef ik aan een twee nieuwe leden kosteloos kleding (die betalen ze indirect via hun contributie).
 
Voorraad
Kledinguitgifte 18-1-2020    50 euro credit
 
Verlies- en winstrekening
Kledinguitgifte  18-1-2020  50 euro debet
 
 
Maar nu boek ik de kosten voor die kleding dus eigenlijk dubbel op de VW-rekening. éénmaal via de reservering, en éénmaal via kledinguitgifte, klopt dit?
Ik heb het vermoeden dat ik iets fout doe met die voorraad/eigen vermogen. 
 
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Aankoop voorraad, via reservering, en gratis weggeven daarvan

31 januari

Ik koop eens in de zoveel jaar verenigingskleding in. Om deze uitgaven te betalen boek ik jaarlijks een bedrag naar een reservering verenigingskleding. Uit die reservering betaal ik dan die aankoop. 
 
Nu klopt dit niet, ergens moet nog 500 euro credit. Bij eigen vermogen?
Je noemt verschillende posten. Je reserveert geld dus heb je op de balans een post reserveringen? Die post stijgt? Dan moet die post dalen als je een uitgave doet, toch? Dus niet je eigen vermogen.

Ook moet je post bank eerst stijgen voor je daarmee een uitgave van kan doen. Als je dus je reservering boekt, zal ook je banksaldo daarmee moeten stijgen. Zo blijft je balans altijd in evenwicht.
 
Jeebos
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 januari

Re: Aankoop voorraad, via reservering, en gratis weggeven daarvan

31 januari

Allereerst, bedankt voor je reactie!

Je noemt verschillende posten. Je reserveert geld dus heb je op de balans een post reserveringen? Die post stijgt? Dan moet die post dalen als je een uitgave doet, toch? Dus niet je eigen vermogen.
Klopt, en dat doet het nu ook, de reserveringen nemen af met de uitgave. Als je iets koopt gaat het altijd eerst van je bank af, immers die mutatie gebeurt altijd als je iets koopt. Boekhoudkundig haal ik het vervolgens vanuit de reservering.

Ook moet je post bank eerst stijgen voor je daarmee een uitgave van kan doen. Als je dus je reservering boekt, zal ook je banksaldo daarmee moeten stijgen. Zo blijft je balans altijd in evenwicht.
Wat bedoel je hiermee? een reservering "vul" je toch vanuit je verlies-en-winst rekening? En dit is slechts een boekhoudkundige stap.
Bijgevoegd de journaalposten, misschien maakt dit mijn vraag iets duidelijker
Bijlagen
Annotation 2020-01-31 103541.png
Annotation 2020-01-31 103541.png (7.28 KiB) 7341 keer bekeken