Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
joop bakker
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 maart

Pensioenopbouw bij een bank risicovol?

20 maart

Ik wil graag zelf mijn pensioen opbouwen. Nu kan ik daarvoor maandelijks wat geld reserveren alleen vraag ik me af hoe ik kan zorgen dat dit gegarandeerd blijft als het mis zou gaan met de bank. Stel nu dat ik daar ook wat spaargeld heb, en mijn pensioen opbouw. Loop ik dan risico omdat het totaal maar tot 100.000 is gegarandeerd door de overheid?

Ik heb uitgerekend dat voor elke 100.000 euro die ik opbouw ik straks maar zo'n 500 euro per maand pensioen opbouw. Even los van het feit dat ik dus enorm hard moet sparen elke maand om dit kapitaal op te bouwen ben ik nu vooral benieuwd of dat wel veilig is. Als ik een pensioen wil opbouwen van 1500 euro per maand moet ik bijna 3 ton bij een bank stallen. Als deze failliet gaat ben ik dan mijn geld kwijt en betekent dit dat ik mijn pensioenopbouw dus moet gaan spreiden over meerdere banken? Iemand raad?
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Pensioenopbouw bij een bank risicovol?

31 juli

Banken gaan niet zomaar failliet dus het zou niet mijn eerste zorg zijn, maar Fortis heeft bewezen dat je hypothese niet helemaal onterecht is. Het spreiden over minimaal twee banken is dus zeker geen gek idee. Overigens doe je dat al vrij snel. Je wil waarschijnlijk niet al je geld op één spaarrekening. Als je drie ton opbouwt wil je waarschijnlijk ook wat aandelen of wat geld investeren in bijvoorbeeld vastgoed obligaties. Op die manier is je geld al snel verspreid. 

Maar je hebt wel gelijk. Het is zeker aan te raden om, als je tonnen aan beleggingen hebt, die te spreiden over minimaal twee beleggingsrekeningen.