Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
R-Y
Berichten: 1
Lid geworden op: 8 mei

Administratie in eigen beheer nemen

8 mei

Beste forumleden,

Ik ben hier compleet nieuw en hoop op dit forum veel te kunnen opsteken en in de toekomst andere leden te kunnen helpen. Op dit moment zit ik met een groot vraagstuk en kan niet snel op internet vinden hoe je dit allemaal aanpakt.

Allereerst, mijn boekhouding van mijn bedrijf wordt beheerd door een externe administratiebedrijf. Binnen nu en twee maanden wil ik de administratie zelf beheren om meer inzicht te verkrijgen in de cijfers. Daarnaast is het ook uit overweging van kostenbesparing. Ik wil dit doen dmv het programma Informer te gebruiken. Dit biedt zowel facturering aan als administratie.

Vanwege het feit dat ik het nu erg druk heb en over ongeveer 1 tot 2 maanden wat minder, wil ik de overstap in een 2 stappenplan doen, welke tevens mijn vragen zijn:

1. Ik ga overstappen van mijn huidige simpele factureringsprogramma naar Informer. Ik heb natuurlijk al facturen geboekt en er staat nog een debiteurensaldo open. Moet ik de klanten die nu als debiteur staan overnemen naar me nieuwe factureringsprogramma en daar invullen? Het lijkt mij wel aangezien ik anders geen zuivere overstap echt kan maken en met 2 systemen moet werken.

2. Als ik de administratie over wil gaan nemen van mijn huidige boekhouder, waar dien ik mee rekening te houden? Is het verstandiger om dit aan het eind van het jaar te doen (afsluiten fiscal year) of kan het eerder? Het liefst eerder ivm de kosten en inzicht.

Zoals ik zelf al wel weet dien ik met de boekhouder af te spreken dat diegene een eindsaldo opstelt en dat dat weer mijn beginsaldo wordt.

Ik hoop dat het zo helemaal duidelijk is omschreven en ook voor andere misschien handig is mochten zij in dezelfde situatie terecht komen.

Mvg

R-Y
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

20 mei

Hallo R-Y,

Dat is een behoorlijk uitgebreide vraag die je stelt voor op dit forum.

1. Informer: ik ben er niet mee bekend. Ik neem aan dat je je stambestand debiteuren zou moeten kunnen importeren, ik weet niet om hoeveel klanten het gaat?

2. Overnemen van de administratie: ook hier: om welk volume gaat het? Wat is precies de situatie, en jouw/jullie ambities? Hoedanook lijkt het me raadzaam om zeer kritisch naar de 2013 afsluiting te kijken.

Inhoudelijk gaat dat wat ver voor op dit forum, mocht je nog vragen hebben, PM me gerust.

Groeten,
Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management