Hallo allemaal,
Ik heb een vraag met betrekking tot de beginbalans van een nieuw opgezet bedrijf.
Het is bedrijf is op dit moment nog een "leeg" bedrijf, er is geen voorrad, tegoeden of schulden. Netjes ingeschreven bij de KVK, en belastingdienst alles is aangevraagd. Administratie is aangemaakt, en klaar om te starten!
Nu brengt mijn partner me echter compleet van 't padje. die zegt dat ik een complete beginbalans / start/openingsbalans moet inboeken. das leuk, maar er is niks!
Dus ik zeg in dat geval: vanuit eigen (prive) middelen zet ik het op, en stort ik een bedrag op de zakelijke rekening, en vanuit prive middelen stort ik een bedrag van 200 euro in de kas.
In dat geval is in mijn opinie de openingbalans als volgt:
Rekening 1100 ontvangst / debet geboekt € 2.000,00
Rekening 1000 kas / debet geboekt € 200,00
Om de balans sluitend te krijgen boek ik een bedrag van € 2.200,00 credit op rekening 2000 (tussenrekening financieel)
(eea uiteraard keurig ingeboekt via de dagboeken)
Zit ik zo op de goede weg of zit mijn betere kant op de goede weg?
Ik hoor het graag.
Gr
Ray