Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Raymonm
Berichten: 1
Lid geworden op: 4 maart

Vraagje.. beginbalans nieuw bedrijf

4 maart

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot de beginbalans van een nieuw opgezet bedrijf.

Het is bedrijf is op dit moment nog een "leeg" bedrijf, er is geen voorrad, tegoeden of schulden. Netjes ingeschreven bij de KVK, en belastingdienst alles is aangevraagd. Administratie is aangemaakt, en klaar om te starten!

Nu brengt mijn partner me echter compleet van 't padje. die zegt dat ik een complete beginbalans / start/openingsbalans moet inboeken. das leuk, maar er is niks!

Dus ik zeg in dat geval: vanuit eigen (prive) middelen zet ik het op, en stort ik een bedrag op de zakelijke rekening, en vanuit prive middelen stort ik een bedrag van 200 euro in de kas.

In dat geval is in mijn opinie de openingbalans als volgt:

Rekening 1100 ontvangst / debet geboekt € 2.000,00
Rekening 1000 kas / debet geboekt € 200,00

Om de balans sluitend te krijgen boek ik een bedrag van € 2.200,00 credit op rekening 2000 (tussenrekening financieel)
(eea uiteraard keurig ingeboekt via de dagboeken)

Zit ik zo op de goede weg of zit mijn betere kant op de goede weg?

Ik hoor het graag.

Gr
Ray
 
Youssra
Berichten: 4
Lid geworden op: 7 april

20 april

Om te beginnen kun je alleen boeken wat je hebt. In dit geval neem ik aan dat je €2000 euro stort op de zakelijke rekening en €200 in de kas. (Let op! dit moet dus wel een echte kas zijn. Dus een aparte portemonnee of een geldkistje en er moet een saldo bijgehouden worden).

Als je dit allemaal hebt gedaan, is de balans niet meer dan dit:

Debet:
1. Bank €2.000
1. Kas €200

Credit:
0. Eigen vermogen €2.200

Let op dat jullie goed bijhouden welk geld van wie is, aangezien je aangeeft dat je met een partner werkt. Dus hou twee Eigen vermogen rekeningen bij: '0. Eigen vermogen Raemonn' en '0. Eigen vermogen naam partner'.

Over de kas: ik had het over het bijhouden van een daadwerkelijke kas met saldo. Is dit te veel werk dan kun je ook die stap overslaan en alles wat je contant betaalt, via de Eigen vermogen rekening boeken ipv de kas. Bij wijze van 'prive betaalde zakelijke kosten'. Laat de kas dan achterwege op de balans.

Als laatste tip raad ik je aan om een cursus balanslezen o.i.d. bij de KvK te volgen. Dat is niet duur en helpt veel in je administratieve inzicht.

Veel succes met de onderneming!