Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
TinusL
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 augustus

Kapitaal inbrengen in BV ten behoeve van hypotheek

15 augustus

Ik heb een BV, wat spaargeld en een hypotheek. De BV beschikt over redelijk wat verrekenbaar verliezen (hierdoor hoef ik de komende jaren nog geen winstbelasting te betalen). Ik ben van plan om in een aantal stappen kapitaal (mijn spaargeld) in de BV in te brengen en mijzelf een (tweede) hypotheek voor hetzelfde geld te verstrekken (netto geldstroom = 0). Met het geld van de tweede hypotheek los ik vervolgens een deel van mijn hypotheek bij de bank af. Het voordeel van deze constructie is dat ik rente ga betalen aan mijn eigen bv ipv aan een bank, ik minder box 3 vermogen heb en dus minder belasting betaal en tegelijkertijd mijn hypotheek aftrek behoud. Tegen de tijd dat mijn hypotheekaftrek vervalt wil ik de transactie ongedaan maken door de hypotheek aan mijn bv terug te betalen en het oorspronkelijk in de bv ingebrachte kapitaal aan mij uit te betalen (netto geldstroom = 0).

Het inbrengen van het kapitaal kan op twee manieren: als agio en door het aanschaffen van aandelen. Het uit de bv halen van kapitaal kan op een tweetal manieren: Agio uitbetalen (dit zal leiden tot inkomstenbelasting), het terugkopen van aandelen (dit zal leiden tot belasting op box 2, tenzij de aanschaf gelijk is als de verkoopprijs).

Nu lijkt het mij in deze situatie het beste om extra aandelen in mijn bv te kopen en deze in de toekomst weer te verkopen, waarschijnlijk tegen dezelfde prijs. Om notariskosten te besparen zal ik een aantal keren aandelen aanschaffen en deze 25 % vol te storten (conform statuten). Bij het inbrengen van het extra kapitaal zal ik dan de aandelen verder volstorten. Op deze manier beperk ik mijn belastingafdracht en houdt ik de kosten de van de constructie zo laag mogelijk.

Mijn vraag: klopt mijn redenatie of zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand nog goede tips of advies? Alvast bedankt!