Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
thilant
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juli

Balans

15 juli

Hallo allemaal,
Dit zijn mijn eerste vragen,ik doe zo goed en kwaad als het kan de administratie incl. BTW van mijn zoon , deze is eigen rijder.
Zijn advocaat heeft om een uitdraai van de balans gevraagd , ik heb dus uit
het door mij gebruikte boekhoudprogramma een kolommenbalans uitgedraaid.
Volgens deze advocaat klopt dit niet , bij Liquide Middelen staan namelijk , kas,banken, maar ook kruisposten , daarbij heb ik zelf een grootboekrek. aangemaakt voor uitgave kosten , die niet als kosten voor de belasting opgevoerd mogen worden , deze is ook bij Liquide Middelen terecht gekomen.
Dit alles wordt dan door het programma bij elkaar opgeteld.
Bij proef-saldibalans staan dan debet en credit bedragen , bij Verlies&Winst debet en credit niets , bij Eindbalans debet en credit de bedragen met elkaar verrekend van proef-saldibalans.
Nu heb ik zelf al begrepen dat de kostenrek. daar niet hoort , waar hoort hij wel , dus wel uitgegeven maar niet voor belasting aftrekbaar.
Hoe zit het met de kruispost , hoort deze wel daar?
Is het juist voor een inzicht in de bedrijfsresultaten een kolommenbalans uit te draaien of moet dit een periodebalans zijn?
Wie kan mij helpen?
BvD Thilant
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

15 juli

Beste Thilant,

Een rekening Kruisposten bij Liquide middelen is best mogelijk indien die rekening uitsluitend wordt gebruikt voor geld dat geheveld wordt van b.v. de ene bankrekening naar een andere bankrekening of van kas naar bank. Korte tijd staat dan het bedrag geboekt op kruisposten maar het telt natuurlijk wel degelijk mee bij de liquide middelen.

De kosten die fiscaal niet mogen worden geteld, tellen natuurlijk bedrijfseconomisch wel. Ik weet de reden niet waarom de advocaat de cijfers heeft opgevraagd (behoef en wil ik ook niet weten) maar die rekening behoort in ieder geval niet opgeteld te worden bij de liquide middelen. Vermoedelijk heb je de rekening dus in een verkeerde rubriek geplaatst. Als het kosten zijn behoort deze rekening ook in de kosten te staan. Uitsluitend als je de aangifte IB gaat invullen mogen deze kosten niet worden meegenomen.

De kolommenbalans heeft de functie om vanuit een saldibalans te komen tot een resultatenrekening en een eindbalans. Ik vermoed derhalve, omdat je daarover spreekt dat het handiger is om een periodebalans uit te draaien. In ieder geval kan je dat proberen en eens kijken wat dat voor overzicht geeft.

Helpen deze antwoorden je een beetje?

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
thilant
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juli

Balans reactie op antwoord van John

16 juli

Hr. John,
U mag wel weten waarom de advovaat deze uitdraai wilde hebben , ivm. scheiding moet hij voor de rechtbank met een inkomens-verklaring en alle bezittingen komen.
Het blijkt dus dat advocaten ook niet altijd verstand van administratie en boekhouden hebben.
Zij schrok nm. van het bedrag aan de kant proefsaldi , ze zei als ik daar mee bij de rechtbank kom , dan zegt zijn ex , geef mij de helft maar echter aan de zijde eindbalans blijft maar een minimaal bedrag over.
In het transport wordt nm. al langer niets verdient en ben je blij dat je uit de kosten komt.
Dus ga ik er van uit dat ik geen fout heb gemaakt , buiten de verkeerde plaatsing van de kostenrekening , die ik zal herstellen.
Mijns inziens is het toch zo , dat wanneer , je in een boekhoudprogramma alle startgegevens goed hebt ingevoerd , er bijna geen fouten gemaakt kunnen worden , het programma zet alles op de juiste plaats.
Bedankt voor uw snelle reactie , kan ik vandaag nog reageren naar de advocaat.
Hoor ik nog van u of mijn beweringen juist zijn?
BVD Thilant
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

16 juli

Beste Thilant,

Het zou natuurlijk best kunnen dat de desbetreffende advocaat weinig of geen verstand van boekhouden heeft. Ik kan echter niet helemaal uit de voeten met de opmerking "echter aan de zijde eindbalans blijft maar een minimaal bedrag over".

Vooraleer ik een, gefundeerd, oordeel kan geven over het cijfermateriaal zou ik het eerst moeten zien en vermoedelijk ook nog wel een paar vragen moeten stellen.

Wel heeft u gelijk te stellen dat indien de mutaties goed zijn ingevoerd men mag verwachten dat de uitkomsten correct zijn. In ander geval zou ik maar snel afscheid nemen van het gebruikte boekhoudprogramma.

Alvorens het cijfermateriaal aan de advocaat ter beschikking te stellen kunt u overwegen een deskundige te laten kijken naar de cijfers. In ieder geval zou ik, om alle misverstanden te vermijden een en ander eerst met de zoon overleggen, maar dat heeft u vermoedelijk allang gedaan.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
thilant
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 juli

Balans reactie op antwoord van John

16 juli

Hr. John,
Ik wil u best via e-mail dit cijfermater. sturen , maar liever niet openbaar.
Op welk e-mail adres is dit mogelijk?
MvGr. Thilant
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

16 juli

Thilant,

Kijk even in je mailbox van dit forum. Ik heb je een berichtje gestuurd.
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning