Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
manisimone
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 mei

help aub administratie opzetten stichting

1 mei

Hallo iedereen.
Ik vroeg me af hoe ik de administratie van een stichting dat dus aan huiswerkbegeleiding doet, kan opzetten.
Debiteuren heb ik niet echt, dus weet ik niet of ik dat moet aanmaken. Wel komt er inkomen binnen via de ouders die
per maand een bijdrage doen voor die periode dat wij aan hun kind(eren) begeleiding geven, bijles geven en hen voorzien van lesmaterialen.
Ik wilde als t kan iedere maand een overzicht /balans kunnen maken van wat er binnen komt en wat er uitgaat qua kosten/uitgaven .

Daarnaast de standaardkosten waar we mee gemoeid zijn (huur,stroom etc). Misschien niet handig om als crediteuren neer te zetten of toch wel?
Verder is er een bank waarvia de meeste betaling worden verricht naar schuldeisers en ontvangsten binnenkomen van sponsors en de kas waarin meer beweging is doordat de bijdrage vooral
contant wordt betaald.

Ik ben van plan om met excel te werken ook omdat t goedkoop is,maar wellicht vraag ik later met een boekhoudsoftware te werken

Graag hoor ik van iemand die mij graag goed kan adviseren of antw kan geven. Ik weet dan in ieder geval of ik in de goede richting heb gedacht of misschien niet.

Alvast bedankt hoor.

Mvg
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

3 mei

Beste Manisimone,

Allereerst welkom op Administratieforum.nl.

Administratie-technisch gezien is vooral je kasboek van belang. Ik neem aan dat je kwitaties/bonnetjes/facturen uitgeeft van de ontvangen lesgelden? En daarnaast heb je kosten (bonnen/facturen) die je zowel via kas als bank voldoet. Correct? Heb je trouwens een aparte bankrekening voor je stichting? En, hoe zit het bijv. met salarisbetalingen?

In jouw geval zou een excel sheet zeker kunnen helpen om het kasboek bij te houden, maar dat is op zich niet noodzakelijk. Punt is dat uiteindelijk de bankmutaties en de kasmutaties bij elkaar het totaalbeeld geven van de financiele situatie en -verloop, voor bijv de jaarrekening. Daarvoor is uiteindeljik de administratie, maar met een excel sheet zou je dat ook kunnen genereren.

Het is in ieder geval zaak om een bepaalde structuur aan te brengen waarin de financiele mutaties verzameld worden, en verwerkt kunnen worden tot een uiteindelijke balans en verlies en winst rekening (en jaarrekening), Als je iedere maand een balans en verlies en winst wilt zien, is het misschien aan te raden om gebruik te maken van administratieve software om e.e.a. in te registreren. Daar zitten dan autimatische mogelijkheden om een balans en verlies en winst mee op te maken.

Als je nog vragen hebt, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
manisimone
Berichten: 2
Lid geworden op: 1 mei

21 mei

Hallo Tijn, heel erg bedankt voor je reply. Ik dacht dat ik er alleen voor stond.
Antwoord op je vragen: ja de stichting heeft n eigen rekening(giro/bank) en de betalingen gebeuren vooral via de rekening. Salarisbetalingen zijn er niet want men doet het werk vrijwillig.
Wel is het zo dat men vergoeding krijgt voor de transportkosten. Dat komt uit de kas
Ja, voor ontvangst van de gelden geven wij inderdaad kwitanties/bonnetjes uit en de facturen van de reguliere betalingen en bonnetjes krijgen we ook.

Kan ik een balans en resrekening niet in excel opzetten of is dat moeilijk of veel werk? Of zal ik me richten op de kas en bankmutaties en per kwartaal een balans en resrekening maken?

Ik hoor graag en graag van je.

Groet

Manisimone