Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Administratie van A tot Z

8 maart

Administratie van A to Z.

Beginnen is vaak het moeilijkste .. Daarom dat we dit onderwerp beginnen. We willen de startende ondernemer de mogelijkheid bieden om van het begin af aan de administratie overzichtelijk bij te houden en te gebruiken, en daarvoor hebben we ook de nodige tools beschikbaar gesteld.

We hebbeb een onderscheid gemaakt in een drietal soorten onderneming/ondernemer
1. De Uren-onderneming
2. De Handels-onderneming
3. De Productie-onderneming

Ad 1: De Uren-onderneming verleent voornamelijk diensten waarvoor een tarief gerekend wordt per dag(deel). Als directe kosten kunnen vervoerkosten en in beperkte zin materiaalkosten in aanmering komen. Verder zullen kantoor- en huisvestingskosten en overige kosten van belang zijn

Ad 2: De Handels-onderneming: Deze kenmerkt zich door het in- en verkopen van goederen in dezelfde staat, wellicht in wisselende hoeveelheden. De directe kosten zijn uiteraard de inkoopkosten, en verder zullen opslag, vervoer en eventueel huisvesting (verkoopruimte) de grote kostenposten zijn, naast de gebruikelijke kantoor en overige kosten.

Ad 3. In de productieonderneming worden daadwerkelijk nieuwe goederen vervaardigd van bestaande materialen (grond- en hulpstoffen). Daarnaast worden Uren besteedt aan productie. De directe kosten zullen uiteraard voornamelijk de grond- en hulpstoffen zijn, werkruimte kan relevant zijn, net als onderhoud kantoor en overige kosten.

Voor alle ondernemers geldt dat er activiteiten zijn, waaruit financiele mutaties voortvloeien. Deze mutaties moeten worden gerubriceerd en tot een jaarrekening (Balans en Verlies- en Winstrekening) verwerkt worden. Deze Jaarrekening is de basis voor de aangifte Inkomstenbelsting (Winstaangifte) en is de basis voor de verantwoording van het financiele handelen van een onderneming. Ook kan deze jaarrekening van belang zijn als men een financiering nodig heeft. Een ondernemer heeft immer geen loonstrook waar een bank/financier op kan beoordelen.

In de praktijk betekent dit een verzameling van verkoop- en inkoopfacturen, bonnetjes en bank- en evt kasmutaties. Eventueel aangevuld met kilometer vergoeding en prive betaalde/ontvangen bedragen. Deze gegevens zijn de basis voor de jaarrekening. Voor het proces wat daar tussen zit hebben we voor alle drie types ondernemingen handleidingen en tools beschikbaar.

Klik voor het relevante type onderneming
Uren-onderneming
Handels-onderneming
Productie-onderneming

Reacties, of- en of aanmerkingen en andere gebruikerservaringen, voorzien van argumentatie zijn zeer welkom!