Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Kim
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 maart

Speedbalance en btw berekening

8 maart

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort met mijn werkzaamheden echt als onderneming voortzetten. Ik ben al bij de KVK geweest voor info. Iets wat bij mij nog miste was een goede boekhouding.

Ik heb op internet het programma speebalance gevonden. Voor mij duidelijk en overzichtelijk. Toch loop ik ergens tegenaan en ik hoop dat iemand mij daar duidelijkheid over kan geven.

Het volgende.
Ik heb 2 boeken en een spel gekocht voor mijn werkzaamheden.
Dit staat er op de kassabon

totaal 31,70

(BTW 6,0% x 24,34 = 1,46)
(BTW 19.0% x 5,03 = 0,96)

In het programma voer ik dan in 24,35 en BTW I6 (= inkoop 6%) maar vervolgens rekent het programma zelf uit dat dat 1,38 is. Ik kan dat niet wijzigen, maar het klopt niet. Zo ook met die 19%.

Op zich een heel prettig programma, maar hier loop ik vast.
Heeft iemand enig idee wat er gebeurd en wat ik kan doen?

Alvast bedankt
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

8 maart

Beste Kim,

Waar je tegenaan loopt is dat je boehoudprogramma rekent als ware het een inclusief btw bedrag. Dus als je de betreffende bedragen incl btw in de boekingsregels invoert, zou ie goed moeten rekenen.

Normaliter is deze instelling (berekening incl of excl btw) afhankelijk van de btw code die gebruikt wordt. Ik ken speedbalance verder niet, dus kan je niet met zekerheid zeggen hoe dat bij jou werkt.

Mocht je nog vragen hebben: post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

8 maart

Hoi Kim,

Wat Tijn veronderstelt is correct. Je moet het bedrag inboeken wat je betaald hebt, dus inclusief BTW. Het programma haalt daar zelf de juiste BTW uit en boekt het netto-bedrag netjes op de aangegeven rekening.

Je weet toch dat je aankoop en bank/crediteur zowel als BTW op één regel kunt boeken in SpeedBalance? Ik heb nog wel meer van dit soort tips verwerkt in de handleiding die ik schreef bij SpeedBalance. Kijk maar even op mijn site.

John :arrow:
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
Kim
Berichten: 4
Lid geworden op: 8 maart

9 maart

Heren,

Hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik ga dat straks even uitproberen.

@ John. Ik ben het programma nog aan het ontdekken.
Ik had nu de btw inderdaad apart gedaan, omdat ik binnen dit bedrag (31,70) zowel iets van 6% als 19% btw heb.
Ik zou nu nog niet weten hoe ik dat op 1 regel kan inboeken.

Ik ga eens op je site lezen.

Bedankt!