Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Anuschka
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 augustus

Hulp bij opzetten van administratie

20 augustus

Hallo,

Ik zal me ten eerste even voorstellen. Mijn naam is Anuschka. samen met mijn vriend zijn we eind juli een eenmanszaak gestart. Dit is een webshop welke eind september daadwerkelijk in de lucht zal gaan. Ik zal me bezig gaan houden met de administratie en ben druk bezig om in Excel een administratie op te zetten. Heb een aantal gratis boekhoudpakketten bekeken maar snap er niet veel van. Vandaar Excel. Ik ga het wel uitgebreid aanpakken met dagboeken, crediteuren- en debiteuren kaart, journaal, grootboek, V&W en Balans. We hebben een BTW nummer en een KVK inschrijving.

Nu heb ik een aantal vraagjes en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Wij kopen eigenlijk alleen in via via Belgie, Duitsland en GB. Nu hoeven we dus geen BTW aan de leverancier te betalen maar de BTW moet wel in NL worden betaald aan de belastingdienst. Maak ik hiervoor een aparte grootboekrekening aan naast Af te dragen en Te vorderen BTW. Moet deze BTW via de aangifte worden betaald aan de belastingdienst en kunnen we deze BTW ook weer terugvorderen?

We betalen verzendkosten aan onze leveranciers en berekenen verzendkosten aan onze afnemers. Ik wil hier twee grootboekrekeningen voor aanmaken: 710 Verzendkosten Inkopen en 841 Opbrengst verzendkosten verkopen. Is dit correct en kloppen de rubrieken? En zijn het Balans rekeningen of V&W rekeningen?

Wij ontvangen betalingen alleen via Paypall en Molly. De ontvangen bedragen blijven even bij hen op de rekening staan en worden eens per 2 weken aan ons overgemaakt. Maak ik voor Paypall en Molly een aparte grootboekrekening aan en zo ja in welke rubriek en zijn het balansrekeningen of V&W rekeningen of moet ik dit op een andere manier administreren?

Ik heb ook een Memoriaal/Diverse Postenboek gemaakt maar weet eigenlijk niet wat ik hier in zou kunnen boeken :oops:

Nou een hele waslijst. Ik hoop dat iemand mij zou willen/kunnen helpen :D

Groeten, Anuschka
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

20 augustus

Hoi Anuschka,

Welkom op de site.

Hoe je precies om moet gaan met de btw op inkopen vanuit het buitenland kan je het beste nakijken op de site van de belastingdienst zelf. Daar vind je alle informatie die je nodig hebt. Voor de behandeling van deze specifieke btw zou ik een afzonderlijke grootboekrekening per land aanmaken.

De verzendkosten die jullie betalen aan je leveranciers hebben een totaal ander karakter dan de verzendkosten die jullie berekenen aan je klanten. Indien je de inkopen van de goederen die verkocht zijn ook in rubriek 7 administreert dan is 710 een correcte plaats. Indien de opbrengsten van de verkopen geregistreerd worden in rubriek 8 dan is 841 een correcte plaats. Beide rekeningen zijn uiteraard V&W rekeningen. Overigens alle rekeningen die voorkomen in rubriek 7 of 8 zijn dat.

Ik zou inderdaad voor Paypal etc. een afzonderlijke rekening aanmaken; deze hoort thuis in rubriek 1 dicht in de buurt van de bankrekening, kasrekening etc. Dit zijn balansrekeningen.

In het memoriaal worden posten geplaatst die in geen enkel ander dagboek thuishoren; dus niet in kas-, bank-, of giroboek, inkoopboek of verkoopboek. Denk b.v. aan correcties, de afschrijvingen op vaste activa etc.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
Anuschka
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 augustus

20 augustus

Hoi John,

Dank voor je snelle reactie!! Kon eerst niets vinden over de intracommunitaire verwerving ( wel de levering) maar ik heb de handleiding van de aangifte BTW gedownload en nu is het me geheel duidelijk. Ik heb voor de BTW twee grootboekrekeningen aangemaakt 180 Te vorderen OB en 181 Te betalen OB ik denk dat ik dan voor de buitenlandse btw:
181.1 te betalen OB Belgie en
181.2 te betalen OB GB
181.3 te betalen OB Duitsland

aanmaak. En dan net als bij Debiteuren een aparte OB kaart aanmaak. Denk je dat dat handig is of ben ik dan heel omslachtig bezig :oops:

Mijn voorraad houd ik bij op 700 dus bij inkopen en verkopen boek ik daar op. Vandaar dat ik verzendkosten op 710 heb geplaats voor inkoop en aangezien ik de verkopen ( 800 inkoopwaarde verkopen, 840 opbrengsten verkoop en 820 kortingen) in rubriek 8 administreer dacht ik deze hier te plaatsen. Dit is toch wat je bedoelt?

Paypall en Molly ga ik inderdaad dan aparte rekeningen in rubriek 1 voor aanmaken. Zou de volgende JP dan van toepassing zijn als ik een verkoop heb??:

130 Debiteuren
Aan 181 te betalen OB
Aan 840 Opbrengst Verkopen

800 Inkoopwaarde verkopen
aan 700 Voorraad goederen

111 Paypall
aan 130 Debiteuren


memoriaal zal ik niet veel gebruiken dan behalve eventueel correcties aangezien we geen vaste activa hebben waar we op af moeten schrijven.

Alweer heel veel dank voor je antwoord!

Groet, Anuschka
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

20 augustus

Prima oplossingen allemaal.
Een peanut-opmerking: maak van de Nederlandse BTW 181.0 dan loopt de nummering mooi.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
Anuschka
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 augustus

24 augustus

Top! Dank voor je antwoord!!
groet, Anuschka