Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
DennisVlugt
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 november

Aantal vragen opzetten administratie

8 december

Hoi,

Sinds november ben ik met mijn bedrijfje (eenmanszaak) ingeschreven bij de KvK. Ik heb ook gelijk een zakelijke rekening geopend om de geldzaken gescheiden te houden. Mijn bedrijf houdt zich bezig met het verzorgen van drive-in shows, voornamelijk op bruiloften. Voor dit soort bezigheden lijkt mij dat de administratie vrij gemakkelijk bijgehouden kan worden. Ik heb me ook al aardig verdiept op dit forum en andere sites. Er zijn alleen een aantal dingen voor het opzetten van de administratie in mijn geval, die ik nog nergens ben tegengekomen (zeg het me als ik het toch ergens over het hoofd heb gezien!). Ik heb namelijk een aantal spullen die ik al langere tijd geleden heb gekocht, maar wel gebruik in mijn bedrijf. Moet ik deze gewoon inbrengen als eigen vermogen? Het lijkt me dat ik op die spullen niet meer kan afschrijven (ik denk dat ook niet meer van alles facturen heb)? Verder heb ik dit jaar, voor de start van de onderneming, ook een aantal investeringen gedaan. Dit heb ik natuurlijk niet van de zakelijke rekening gedaan want die had ik toen nog niet. Ik heb wel gewoon de facturen nog, maar ik vroeg me af hoe kan ik die het beste boeken? Moet ik dan bijvoorbeeld eerst een bedrag uit prive/onttrekkingen aan kas boeken en daarna uit kas aan inventaris, of kan ik dat beter anders doen? Tot slot heb ik nog een vraag over het boeken van zelfgemaakte dingen. Er zijn namelijk een aantal spullen die ik zelf heb gemaakt, maar het product is natuurlijk veel meer waard dan de artikelen die erin verwerkt zijn. Moet ik dan gewoon een waarde schatten, aan de hand van een vergelijking met een soortgelijk product, en dat bedrag boeken? Hopelijk kunnen jullie mij helpen... In ieder geval bedankt!

Groeten Dennis
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

9 december

Dennis,

Welkom op het forum. Je vragen:

Van spullen die je reeds had voordat je met de onderneming startte, zelfs al heb je geen fakturen meer, zal je de waarde op het moment van inbreng moeten schatten. Het gaat dan om investeringen, dus zaken die je lager dan een enkel jaar zult gebruiken.
Je kunt edeze inboeken door de investering te activeren en daartegenover het eigen vermogen te crediteren. Vervolgens kan je de komende jaren daarop gaan afschrijven.

Dat geldt ook voor zaken die je dit jaar hebt aangeschaft en waarvan je de fakturen nog hebt. Hiervan kan je tevens de betaalde btw verrekenen met de fiscus.

Tenslotte kan je deze methode ook toepassen voor de spullen die je zelf hebt gemaakt.

Bij de schattingen zou ik niet al te optimistisch te werk gaan om discussies met de belastingdienst te vermijden. Voer je er berekeningen voor uit, bewaar die dan voor het geval dat.

Succes met de onderneming.

John
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

inbreng prive

9 december

Ha Dennis,

Je kunt prive aangeschafte goederen zeker inbrengen in jouw zaak. Dat is dan normaliter een kapitaalstorting. Zaak is wel om dat tegen een realistische boekwaarde / dagwaarde te doen. Deze waarde moet je ook kunnen onderbouwen, liefst met een factuur natuurlijk.

Inzake de door jou geproduceerde goederen: ik zou dat boeken tegen de werkelijke kostprijs, dus wat je er echt voor betaald hebt. Als je dat verkoopt boek je de gehele verkoopwaarde, en dan blijkt vanzelf wat de waardevermeerdering is geweest door jouw bewerking/productie. Er zijn talloze systematieken voor, ik zou de eenvoudigste en duidelijkste kiezen, zeker in de fase waarin je zit. Keep it simple.

Mocht je nog vragen hebben: post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
DennisVlugt
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 november

9 december

John en Tijn, super bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden! Als ik nog vragen heb zal ik die zeker stellen, maar voor nu kan ik in ieder geval wel weer even verder. Nogmaals bedankt!

Groeten Dennis