Hoi,
Sinds november ben ik met mijn bedrijfje (eenmanszaak) ingeschreven bij de KvK. Ik heb ook gelijk een zakelijke rekening geopend om de geldzaken gescheiden te houden. Mijn bedrijf houdt zich bezig met het verzorgen van drive-in shows, voornamelijk op bruiloften. Voor dit soort bezigheden lijkt mij dat de administratie vrij gemakkelijk bijgehouden kan worden. Ik heb me ook al aardig verdiept op dit forum en andere sites. Er zijn alleen een aantal dingen voor het opzetten van de administratie in mijn geval, die ik nog nergens ben tegengekomen (zeg het me als ik het toch ergens over het hoofd heb gezien!). Ik heb namelijk een aantal spullen die ik al langere tijd geleden heb gekocht, maar wel gebruik in mijn bedrijf. Moet ik deze gewoon inbrengen als eigen vermogen? Het lijkt me dat ik op die spullen niet meer kan afschrijven (ik denk dat ook niet meer van alles facturen heb)? Verder heb ik dit jaar, voor de start van de onderneming, ook een aantal investeringen gedaan. Dit heb ik natuurlijk niet van de zakelijke rekening gedaan want die had ik toen nog niet. Ik heb wel gewoon de facturen nog, maar ik vroeg me af hoe kan ik die het beste boeken? Moet ik dan bijvoorbeeld eerst een bedrag uit prive/onttrekkingen aan kas boeken en daarna uit kas aan inventaris, of kan ik dat beter anders doen? Tot slot heb ik nog een vraag over het boeken van zelfgemaakte dingen. Er zijn namelijk een aantal spullen die ik zelf heb gemaakt, maar het product is natuurlijk veel meer waard dan de artikelen die erin verwerkt zijn. Moet ik dan gewoon een waarde schatten, aan de hand van een vergelijking met een soortgelijk product, en dat bedrag boeken? Hopelijk kunnen jullie mij helpen... In ieder geval bedankt!
Groeten Dennis