Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
catetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 4 december

verschil tussen zakelijke en prive bankrekening

4 december

Hoi,

Ik ga per 1 januari beginnen met een eigen bedrijf. Nu misschien een heel naief vraag. Maar wat is het verschil tussen een prive bankrekening en een zakelijke bankrekening?
Ik ben nu mijn drukwerk aan het voorbereiden en wilde vandaag bij de bank een rekening openen. Daar moest ik eenafspraak voor maken en dat kon pas over een week omdat dit met een hele andere afdeling moest, Your Business, van de ABN amro. Is dit niet een beetje overdreven?

Mag ik geen prive rekening openen voor een onderneming?

Ik hoop dat jullie goede tips hebben en dat het me langzaam wel duidelijker zal gaan worden.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

bankrekening

4 december

Hallo Catetje,

Welkom op Administratieforum.
Het verschil tussen een zakelijke en prive rekening is dat de zakelijke rekening geen onderdeel is van het prive vermogen maar van het zakelijke vermogen.

In de praktijk houdt dat in dat je de zakelijke mutaties via deze rekening laat lopen, en periodiek overboekt naar prive rekening, waarop je prive uitgaves doet.

Het valt aan te bevelen gebruik te maken van een zakelijke rekening. Zeker in de begin periode gebeurt het dat men de prive rekening gebruikt, en dat is ook toegestaan.

Mochten je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management