Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Allard88
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 oktober

Simpel rekeningenschema voorbeeld

22 november

Ik ben op zoek naar een simpel rekeningenschema dat ik kan gebruiken. Heeft iemand dit?

Ik heb maar 20 verschillende grootboekrekeningen of zo..dus het hoeft echt niet super uitgebreid.. Ik weet niet goed welke post ik onder welke rubriek en nummer moet indelen..

thanks!
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

23 november

Allard,

Dat is wel wat weinig informatie. Is het voor een eenmanszaak of voor privé? Je kunt in het algemeen het volgende aanhouden:

rubriek 0 Eigen vermogen, Leningen, Privé-stortingen en opnames
rubriek 1 Kas, Bank, Giro, Debiteuren, Crediteuren, BTW rekeningen
rubriek 2 Kruisposten
rubriek 3 Voorraden
rubriek 4 Kosten
rubriek 8 Opbrengsten

Als je wat meer info geeft (ook voorrraden of niet e.d) dan maak ik wel even een schema voor je.

John
 
Allard88
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 oktober

23 november

Het betreft een eenmanszaak, een media/productie bedrijfje. Dus ik maakt bijvoorbeeld filmpjes, grafisch ontwerp, websites, fotografie etc.

Dit zijn de dingen die ik de komende tijd tegen denk ik te komen. Als je deze in de juiste rubriek zou kunnen zetten (met nummer/catergorie erbij, en of het balans of Winst verlies is), dan zou je me daar heel erg mee helpen!

allereerst mijn opbrengsten
- videoproducties
- website ontwerp
- grafisch ontwerp
- fotografie

kosten
- kantoorartikelen
- verfspullen
- boeken over grafisch ontwerp
- aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijf
- onderdelen voor mijn computer
- software voor mijn computer
- postzegels

verder maak ik nog prive opnames van mijn zak. rekening en stort ik ook geld op mijn zak. rekening van mijn prive rekening.

het zijn er dus niet te veel...
Als je deze ff in een schemaatje kunt zetten, graag!

En ik heb een vraagje over mijn balans. Ik weet niet precies hoe ik die moet opmaken. Daar moet ik aan de debet zijde mijn bezittingen op zetten toch? Het enige wat ik zon beetje voor het bedrijf gebruik, is mijn computer. Maar hoe bepaal ik de waarde hiervan?

En als laatst.. is het nu ook de bedoeling dat ik per grootboekrekening de mutaties ga noteren? ik dacht dat je alleen in je dagboeken de mutaties moest neerzetten met een referentie naar de grootboekrekening....

Dus in je kasdagboeken staat bijvoorbeeld zoiets als
11/11/08 "boekhouden voor dummies" (grootboek code) prijs BTW

maar moet ik dan voor deze transactie mijn grootboekrekening "vakliteratuur" en ook "kas" bijwerken? en hoe ziet de post er dan uit?

SUper dat je me even wilt helpen, snap het principe van boekhouden nog niet helemaal zoals je merkt, maar ik doe mijn best. Fijn dat je me erbij helpt in ieder geval!

mvg Allard
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

23 november

Allard,
Ik heb je maar even een PM gezonden.

John