Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Allard88
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 oktober

Een heleboel beginnersvragen :)

29 oktober

He mensen, ik ben net begonnen voor mezelf met een productie bedrijfje.. Hier naast heb ik ook nog een vaste baan. Ik heb even wat vragen over de boekhouding. Als jullie die zouden kunnen beantwoorden, zou dat geweldig zijn! Het gaat voornamelijk over het opvoeren van dingen in mijn kasboek. Dat is me nog niet helemaal duidelijk..

1) Ik heb net wat onderdelen gekocht om mijn pc te upgraden. Nu ga ik die pc voor zakelijk (om mijn werk goed te doen moet hij sneller worden) en prive gebruiken. Ik heb de rekeningen betaald met prive. Moet ik nu het bedrag terugboeken naar prive en alle onderdelen op zakelijk zetten? Of is het anders omdat ik het deels prive deels zakelijk ga gebruiken?

2) Als ik van mijn zakelijke rekening iets koop voor privé gebruik, hoe voer ik dat precies in mijn kasboek op? Voer ik dit gewoon op als 'prive uitgave' en behandel het als een normale kostenpost? Ik hoef dus niets terug te boeken?

3) Als ik geld vrijblijvend als investering wil storten op mijn zakelijke rekening, hoe voer ik dit op dan? Als privestorting toch? Maar hoe zit het dan met BTW? Mag ik dan zeggen dat het bedrag een 0%BTW tarief heeft en het zo ook opvoeren? Dus dan zijn inc. BTW en exc BTW hetzelfde in mijn kasboek toch?

4) Kunnen jullie voorbeelden geven van dingen waar 0% BTW op staat? Eigen stortingen is er een van toch? Wat nog meer?

5) Wanneer voer je uitgaande of inkomende facturen op? Als ze betaald zijn, als je ze hebt ontvangen, of op de factuurdatum?

6) In hoeverre moet je prive dingen specificeren.. voldoet prive storting of moet je alles gaan omschrijven?

Dat was het wel voor nu :) Super bedankt in ieder geval alvast
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

administratie productiebedrijf

29 oktober

Beste Allard,

Allereerst van harte welkom op Administratieforum.
Inzake jouw onderstaande vragen:
1. Privé betaalde kosten kun je het beste 'declareren' aan de zaak. Je maakt een declaratie op met daarop de kosten en daarachter de bonnen. Deze declaratie betaal je vervolgens uit aan privé. In basis kun je aannemelijk maken dat je voor de zaak een pc nodig hebt, kosten 100% opvoeren.
2. Prive aanschaf van zakelijke rekening is een privé opname, boeken op de balans rekening prive opnames (ik neem aan dat je een eenmanszaak hebt?)
3. Investeringen zijn kapitaalsstortingen, inderdaad boeken op de balans, in Kapitaal, prive stortingen. Hierop is geen btw van toepassing aangezien dit een kapitaalsstorting is.
4. Er zijn zaken die met 0% of 6% btw belast worden. zie voor meer informatie De Belastingdienst
5. Facturen horen te worden geboekt op factuurdatum, deze datum is leidend, ongeacht moment van betaling.
6. In basis hoef je prive uitgaven niet te varantwoorden, je moet wel kunnen aantonen hoeveel je hebt opgenomen, maar niet waarom of waarvoor, daarom is het juist privé..

Hopelijk heb je hier iets aan, mocht je nog vragen hebben, post ze gerust!

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Allard88
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 oktober

29 oktober

Bedankt voor je antwoord Tijn!
Even nog over je replies.. Je hebt het in je antwoorden steeds over de balans, maar ik heb het telkens over hoe ik het moet opvoeren in mijn kasboek? Dat is toch niet hetzelfde? Ik dacht dat ik al kleine, startende ZZPer alleen een kasboek, uren registratie en facturen en bonnen en zo moet bijhouden... Ook een balans??!?!

1. Privé betaalde kosten kun je het beste 'declareren' aan de zaak. Je maakt een declaratie op met daarop de kosten en daarachter de bonnen. Deze declaratie betaal je vervolgens uit aan privé. In basis kun je aannemelijk maken dat je voor de zaak een pc nodig hebt, kosten 100% opvoeren. ------ Hoe moet zon declaratie er precies uitzien? Heb je daar een voorbeeld van? En in het geval van de PC kan ik gewoon alle kosten op de zaak zetten? Zonder extra toelichting en zo?

5.Facturen horen te worden geboekt op factuurdatum, deze datum is leidend, ongeacht moment van betaling. ----- Heb je het hier nu over opvoeren in het kasboek of niet? Want dat wilde ik graag weten.. als ik bijvoorbeeld een uitgaande factuur heb verstuurd... kan ik die meteen opvoeren dan met het inkomende bedrag vermeld? Of mag dat niet?

en als laatste vraag.. ik wil voor de duidelijkheid mijn inkomende bonnen en facturen ook gaan nummeren (is niet verplicht dat weet ik)... is het in dit geval handig om alles te nummer (ook automatische betalingen en zo).. of alleen de bonnen en facturen?

bedankt weer !!!
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

30 oktober

Allard,

Met het alleen verwerken in een kasboek ben je er niet met je administratie. Je zult ook minstens éénmaal per jaar een balans en een resultatenrekening moeten maken. Wellicht dat je dit wel meerdere keren per jaar wilt doen om te zien hoe de onderneming er financieel voor staat.

Wellicht is het dan toch verstandig je iets meer te verdiepen in hoe een administratie wordt bijgehouden.

Privé versus onderneming.
Het mooiste is natuurlijk als je privé en zakelijk zo goed mogelijk gescheiden houdt. Natuurlijk wil je in de loop van het jaar een gedeelte van de met de onderneming behaalde winst voor privé-doeleinden gaan gebruiken. Op dat moment hevel je een bedrag over van de zakelijke geldrekening naar de privé-geldrekening. Dit bedrag kan je dan boeken op een rekening Privé-opnamen.

Andersom kan natuurlijk ook. Je stort dan geld van een privé-geldrekening op de zakelijke rekening. Dit verwerk je op Privé-stortingen. De btw heeft hiermee niets van doen.

Je doet in feite niets anders dan het eigen vermogen van de onderneming verminderen (opnames) of vergroten (stortingen).

Een hulpmiddel voor opnamen kan zijn een deklaratie maken vanuit de privépersoon aan je eigen onderneming. Dat kan gewoon op een stukje papier waarop je opschrijft wanneer en waarom de opname is geweest. Vervolgens maak je het geld over op de privé-geldrekening.

Als je inkopen edoet en die niet direct betaalt maar later zult betalen dan ontstaat een schuld aan een crediteur. Bij de boeking van de betaling gaat die schuld weer teniet. Maatgevend is de datum van de faktuur.

Evenzo als je een faktuur uitstuurt omdat er iets is verkocht en nog niet wordt ontvangen ontstaat een vordering op een debiteur. Die vordering verdwijnt weer als de debiteur heeft betaald. Maatgevend wederom de datum van de faktuur.

Dergelijke inkomende en uitgaande fakturen worden niet verwerkt in een kasboek, bank- of giroboek (er komt immers op dat moment geen geld aan te pas) maar in een inkoopboek respectievelijk verkoopboek.

Automatische betalingen en ontvangsten nummeren is niet handig. Beperk het tot inkoopfacturen en verkoopfakturen. Deze kan je ook afzonderlijk (inkoop en verkoop natuurlijk wel apart) opbergen op nummervolgorde.

Overige stukken b erg je gewoon op achter de dagafschriften van bank of giro.

Kasmutaties worden voorzien van een opeenvolgend volgnummer. De desbetreffende stukken worden voorzien van hetzelfde nummer en achter het blad opgeborgen waarop je de mutaties hebt genoteerd.

John
 
twcvs
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 juni

bedrijfsauto overgenomen maar hoe nu deelbetaling in boeken

7 juni

Hallo
Ik heb een bedrijfsauto overgekocht van een opdrachtgever toen ik zelfstandig werd, de factuur van deze auto wordt met kleine bedragen ingehouden van de facturen die ik aan deze opdrachtgever verstuur.
De factuur van deze bedrijfsauto heb ik ingeboekt als investering, als niet betaald, met directe afschrijving.
nu moet ik de facturen gaan inboeken waarop bedragen zijn ingehouden als zijnde afbetaling van de factuur van de bedrijfsauto, maar hoe doe ik dat, want als ik ze in boek met het factuur nr van bovengenoemd dan blijft het bedrag hetzelfde en wordt niet minder.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben in mijn vraagstelling
dank u bij voorbaat voor uw hulp
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

7 juni

twcvs,

De bedrijfsauto moet zijn ingeboekt met

Auto's
Te verrekenen BTW
Aan Crediteuren

In deze specifieke situatie zou ik geboekt hebben

Aan Nog te betalen posten

of iets dergelijks.

Vervolgens ga je factureren voor de verkregen opdrachten en wordt er geboekt:


Debiteuren
Aan Te betalen BTW
Aan Omzet

Voor debiteuren zou ik in dit geval hebben geboekt:

Nog te betalen posten

Een beetje duidelijk zo?

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
twcvs
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 juni

7 juni

Hallo John,

hartelijk dank voor uw snelle reactie.
ik begrijp het nog niet helemaal hoor.
Maar ik ga gewoon verder en probeer het nogmaals.
In ieder geval hartelijk dank voor uw reactie
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

7 juni

Als een en ander leidt tot een probleem in een boekhoudprogramma dan hoor ik het wel. Enigszins specifiekere informatie waar nu in feite het probleem zit kan dan de zaak wel oplossen.
Ik hoor wel.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
twcvs
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 juni

7 juni

Hartelijk dank voor uw reactie, en dat het op deze manier niet handiger werd dat had ik inderdaad zelf ook in de gaten.
Het is ook allemaal wat omslachtig gegaan (mijn man kreeg veel opdrachten via deze opdrachtgever en er is toen in overleg besloten dat hij per sept 2009 zelfstandig verder zou gaan met een bedrijfje in vloerbedekking verwijderen en de opdrachtgever bood hem voor een mooie prijs een bedrijfswagen aan, en nu moeten we in korte tijd zelf een hele boekhouding opzetten.
Acumulus werd als zeer positief omschreven en dus ben ik daar mee gestart, en het is inderdaad een fantastisch programma,maar ik moet wel een heleboel weer opgraven in mijn hersenen, het komt heus wel weer, en alle begin is moeilijk.

Nogmaals hartelijk dank voor uw reactie