Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Crowntech Limited
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 juni
Locatie: Alphen NB
Contacteer:

Engelse limited, hoe doe ik de beginbalans

15 juni

Hallo,

We hebben een engelse limited opgericht, volgens de standaard papieren hebben we een aandelenkapitaal van 1000 pond, waarvan 100 pond volstort. We hebben 5000 euro ingebracht cash in de onderneming en 20.000 als achtergestelde privélening.
Ik weet dat onvolstorte aandelen links op de balans staan en volstorte aandelen rechts? maar hoe zit het dan met dat beginkapitaal. Hoe maak ik hier in hemelsnaam een mooie beginbalans van?

Groeten van Leonie


P.S. een accountant die écht verstand van zaken heeft in internationaal zakendoen, mag contact met ons opnemen, want dat hebben we sowieso nodig
 
Remco
Xpert
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 juni

Beginbalans

15 juni

Hallo Leonie,

In eerste instantie boek je:

bank 100 (debet)
niet gestort op kapitaal 900 (debet)
kapitaal 1000 (credit)

Vervolgens boek je:

bank\kas 5000 (debet)
rekening-courant (o.i.d.) 5000 (credit)

bank 25000 (debet)
lening 25000 (credit)

Hierbij hou ik geen rekening met valutaverschillen, en ik ga ervanuit dat de 100 (pond) apart gestort is en dus geen deel uitmaakt van de overige stortingen.

Groet,

Remco
 
Crowntech Limited
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 juni
Locatie: Alphen NB
Contacteer:

15 juni

aha, Remco, hartelijk dank,

Het lijkt zo simpel zoals het hier staat, de ponden moet ik gewoon omrekenen naar euro's en natuurlijk daarna kijken hoeveel van die 5000 er nog rest, want we brengen totaal 5000 euro in, naast die lening.

Nu kan ik tenminste mijn boekhoudprogramma beginnen

Leonie Kroon

P.S. Wie een vraag heeft over Marketing of boekhouden binnen de Horeca, die kan bij mij terecht.
 
Remco
Xpert
Berichten: 4
Lid geworden op: 9 juni

18 juni

Hallo Leonie,

Dan wordt de totale journaalpost:

Nietgestort kapitaal 900 (D)
Bank\kas (5000) (D)
Bank 25000 (D)

Kaptaal 1000 (D)
Rekening-courant 4900 (C)
Achtergestelde lening 25000 (C)

Groet,

Remco
 
Sammy_d
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 april

22 april

goedemiddag beste mensen,

nuttige forum hiero. Jammer dat deze niet goed geindexeerd is in google, maar dat zal met de tijd wel komen.

Even over dit vraagstuk. Is het noodzakelijk om het kapitaal te splitsen in maatschapp. kapitaal (1000) en niet gestort kapitaal (900)? Is het niet voldoende om alleen het gestort kapitaal te boeken:

bank 100
aan gestort kapitaal 100

even afgezien van de rekening courant 5000 en achtergest. lening 25000.

Groet,
Sam

PS: ben hiero terecht gekomen via de link van martijnp op higherlevel.nl
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

23 april

Sam,

Je kunt natuurlijk volstaan met in de boekhouding het gestorte kapitaal op te nemen. De boekhouding geeft dan echter geen informatie omtrent het maatschappelijk kapitaal. Je mist dus een stukje informatie in de boekhouding.

Ook in de jaarverslaglegging is het gebruikelijk aan te geven welk deel van het maatschappelijk kapitaal is gestort en welk deel nog eventueel op te vragen is.

Dus wellicht toch handig dit dan ook in de administratie te verwerken.

John
 
Sammy_d
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 april

24 april

Hallo weer,

ok, dus ik begrijp dat het de keuze van de ondernemer is of het maatschappelijk kapitaal, geplaatst kapitaal en gestort kapitaal op de balans wordt gesplitst of niet. Er is daarin geen (wettelijk) vereiste.

Ik kan dus als ik 100.000 maatsch kapitaal heb, waarvan 50.000 geplaatst en daarvan wordt 20.000 gestort, de volgende boekingen maken:

van 't maatsch kapitaal:
AK in portefeuille 100.000
aan maatschapp kapitaal 100.000

van de plaatsing:
geplaatst AK 50000
aan AK in portefeuille 50.000

en van de storting:
bank 20.000
aan geplaatst AK 20.000

of ben ik nu omslachtig bezig. Heb het idee dat dit simpeler kan voor een kleine bv/ltd? Maar dont know hoe?

Groet,
Sam
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

24 april

Sam,

Je bent zeker niet omslachtig bezig. De journaalposten geven exact weer wat er financieel gebeurt binnen de onderneming.

Wil je het wat verkorten dan kan je de 2e journaalpost weglaten en wachten tot de storting plaats vindt en dan boeken:

Bank
Aan Aandelen in protefeuille

John
 
Sammy_d
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 april

24 april

Wil je het wat verkorten dan kan je de 2e journaalpost weglaten en wachten tot de storting plaats vindt en dan boeken:

Bank
Aan Aandelen in protefeuille
Daar dacht ik ook aan, maar 't probleem daarmee is dat je dan niet meer weet wat 't geplaatst kapitaal is. Ik weet niet hoe belangrijk deze info is voor de balans? Want die info is natuurlijk altijd ook uit andere documenten of grootboekkaarten te halen.

Gr.
Sam
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

24 april

Sam,

Het geplaatste kapitaal blijkt dan uit het verschil tussen het Aandelenkapitaal en de Aandelen in portefeuille.

John
 
Sammy_d
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 april

24 april

Geplaatst kapitaal staat in mijn boeking uiteindelijk na de 3 boekingen op :

30.000 debet

Geplaatst kapitaal in jouw scenario is:

AK in portefeuille 100.000
aan maatschapp kapitaal 100.000

bank 20.000
aan AK in portefeuille 20.000

maatsch. kapitaal -/- AK in port. 100.000 -/- 80.000 = 20.000

Welk geplaatst kapitaal is correct?

Groet,
Sam
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

24 april

Sam,

De door jou genoemde 30.000 begrijp ik even niet. In mijn antwoorden ging ik er van uit dat de storting op de aandelen 100% zou zijn.

Het zit als volgt:

De onderneming begint met een maatschappelijk kapitaal (aandelenkapitaal) van stel 100.000.

Aandelen in portefeuille 100.000
Aan Aandelenkapitaal 100.000

Vervolgens kan hiervan een gedeelte worden geplaatst en betaald.

Bank 20.000
Aan Aandelen in portefeuille 20.000

Dit is de snelle boekingsmethode.

De uitgebreidere methode is

boeking van de plaatsing

Aandeelhouders 20.000
Aan Aandelen in portefeuille 20.000

en van de betaling door aandeelhouders

Bank 20.000
Aan Aandeelhouders 20.000

Dit alles nog op basis van 100% storting

Stel nu er wordt 20.000 geplaatst maar niet geheel volgestort (bv. 80%)

Aandeelhouders 16.000
Nog te storten op aandelen 4.000
Aan Aandelen in portefeuille 20.000

De rekening Nog te storten op aandelen is een correctierekening op de rekening Aandelenkapitaal evenals de rekening Aandelen in portefeuille.

Het "eigen vermogen" van de onderneming is in dit geval dus 100.000 -/- 80.000 -/- 4.000 = 16.000, welk bedrag ook daadwerkelijk van aandeelhouders is ontvangen.

John