Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Blink
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 februari

Opzetten administratie + belastingaangifte 2006

1 maart

Beste mensen,

Samen met een vriend van mij hebben we in augustus 2006 een bedrijf opgericht. Nu heb ik er voor gekozen om momenteel de administratie zelf te doen, aangezien we een VOF hebben momenteel allebei vanuit onze huissituatie werken en nog geen ingewikkelde financiele zaken hebben (denk ik).

Ter informatie: We hebben in 2006 4 facturen de deur uitgestuurd, er zijn een aantal kantoorartikelen aangeschafd, 1 laptop en verder hebben we vooral veel treinkaartjes als bonnen. Ik heb zelf de BTW aangifte twee keer gedaan (dat was vrij simpel). Maar nu zijn we aangekomen bij de belastingaangifte voor het jaar 2006. Wij voldoen aan de startersaftrek/zelfstandigenaftrek als ik naar de urencritirium kijk (uren zijn ook meegerekend voordat we het bedrijf officiel gestart hebben, maar dat is wel allemaal netjes bijgehouden).

Persoonlijk heb ik de excelsheet van ZIBB.nl gebruikt om mijn boekingen bij te houden (ik moet nog wat zaken bijwerken, maar het is redelijk up to date).

Nu heb ik eigenlijk een paar vragen (hopelijk is het duidelijk genoeg):
- Bij de excel sheet van ZIBB.nl heb ik eigenlijk alleen een boekingslijst en een jaarrekening die automatisch uit deze boekingslijst komt. Maar nu ik de admin1.excel gevonden heb twijfel ik of de ZIBB sheet wel afdoende is. Ik heb namelijk nu de volgende catogorieen:
- Honorarium
- Onkosten
- Overige inkomsten
- Belastingen
- Administratie
- Communicatie
- Reiskosten
- Overige kosten

Hierbij staat niks over mijn bankafschriften, is het handiger om nu de admintool te gebruiken omdat daar de rubrieken; inventaris, prive en debiteuren van de balans voorkomen?

En als ik admin1 ga gebruiken om alles bij te houden, heb ik dan genoeg aan admin1 en jaarrekening om de belastingaangifte te kunnen invullen?

Ik begrijp dat het beste is om een boekhouder in de arm te nemen, allemaal momenteel hebben we daar helemaal geen geld voor, 2006 hebben we een inkomsten netto van rond de 6000 euro, dus geld voor een administratie pakket of een boekhouder hebben we nu niet.

Ik ben geen financieel wonder, maar ik heb nu nog 30 dagen de tijd om alles kloppend te maken en in te vullen voor de belastingdienst. Zou ik het met jullie excelsheets gewoon afkunnen? Zo nee, wat adviseren jullie mij dan?

Verder zijn er in 2006 enkele prive investeringen van mijn kant gedaan, een bureaustoel en een laptop, hoe zet ik dat in de boekingslijst/jaarrekening?

----------

Een andere vraag > ik heb minder dan 1300 euro omzetbelasting gemaakt dit jaar dus ik val onder de kleine ondernemingsregeling. Dit heb ik wel toegepast bij mijn laatste btw aangifte, maar niet bij mijn 1e. Kan ik hiervoor nog een brief schrijven naar de belastingdienst of is het nu te laat.

----------

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Persoonlijk denk ik dat ik > zelf dit jaar de belastingaangifte kan doen en waarschijnlijk volgend jaar niet meer.
Als ik een boekhouder/administrateur in de armen moet nemen, zijn er dan mensen die de eerste keer het gratis willen doen om zodoende een betalende klant voor de jaren erna erbij te krijgen. Of kan ik als multimedia ontwikkelaar een dienst aanbieden aan een boekhouder/administrateur zodat ik hem of haar een dienst kan bewijzen op een gebied waar ik verstand van heb.

Groeten,

Tijmen

ps. Hopelijk is het niet een te rommelig verhaal :)
www.dontblink.nl - Multimedia > van concept tot realisatie in het audiovisuele domein!
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

1 maart

Hallo Blink,

Allereerst welkom op administratieforum.nl en super dat je je even voorgesteld hebt.

Zo te lezen kom je zelf een aardig eind. Ik ben helaas niet bekend met de tool van Zibb. Wat je met de admin1 tool wel kunt doen is zelf de rubrieken definieren. Met de totalen per rubriek kun je vervolgens gemakkelijk een jaarrekening (of balans en verlies en winst rekening) opstellen. Daar zul je wel uit komen. Het opmaken van een winstaangifte als bijlage van de aangifte inkomstenbelasting is iets lastiger. De kapitaalvergelijking moet je over meerdere aangiftes aansluiten, en dat kan lastig zijn. Denk ook aan de investeringsaftrek. Zo te lezen kom je daar ook voor in aanmerking.

Investeringen: als startende ondernemer mag je de eerste 3 jaar willekeurig afschrijven. Dus als je weinig of geen winst hebt: niet afschrijven, als je veel winst hebt: veel afschrijven.

Zo te lezen zul je voor de BTW een suppletie aangifte moeten doen, waarin je wel rekening houdt met de KO regeling.

Ik adviseer je om vooral zelf alles goed te blijven bijhouden (met de admin1 tool), en jaaarlijks de boel door een administratiekantoor te laten afhandelen. Dat kost je dan maximaal een paar honderd euro.

Ik wil jullie daar wel het eerste jaar mee helpen, tegen nihil vergoeding of met gesloten beurzen of hoe je dat ook wil noemen.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Blink
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 februari

1 maart

Ten eerste bedankt voor de snelle replie!
Het opmaken van een winstaangifte als bijlage van de aangifte inkomstenbelasting is iets lastiger. De kapitaalvergelijking moet je over meerdere aangiftes aansluiten, en dat kan lastig zijn. Denk ook aan de investeringsaftrek. Zo te lezen kom je daar ook voor in aanmerking.
Een korte vraag hierover als ik er voor kies om pas in 2007 willekeurig te gaan afschrijven (macbook dus bijvoorbeeld), gaat de investeringsaftrek dan ook niet pas vanaf 2007 gelden?

Dan een suppletie aangifte is gewoon zelf een brief opstellen en die naar de belastingdienst sturen, met daarin al mijn gegevens en de berekening waarin ik aangeef dat ik 67 euro teveel BTW heb betaald?
Ik adviseer je om vooral zelf alles goed te blijven bijhouden (met de admin1 tool), en jaaarlijks de boel door een administratiekantoor te laten afhandelen. Dat kost je dan maximaal een paar honderd euro.
Ik ga nu alles overzetten naar admin1tool, dus ik kom hier nog wel op terug als het niet helemaal lukt.
k wil jullie daar wel het eerste jaar mee helpen, tegen nihil vergoeding of met gesloten beurzen of hoe je dat ook wil noemen.
Ik zou graag geholpen willen worden, bedoel je met gesloten beurzen > dienst voor dienst?

Ik heb al meteen een suggestie voor de www.i-fanance.nl site (als ik zo vrij mag zijn).

Momenteel ziet de site er alleen in internetexplorer er goed uit:
Afbeelding

En bijvoorbeeld in firefox word je hele opmaak verpest:
(de achtergrond is helemaal wit en de tekst loopt helemaal uit beeld.
Afbeelding

Ik zou ook nog kunnen testen hoe het er in de opera of safari browser (of andere browsers eruit ziet) en ik zou kunnen helpen met de opmaak zodanig aan te passen dat het er redelijk hetzelfde er in elke browser uitziet.

_________

Enfin > ik ga nu aan de slag met de admin1tool en dan zal ik hier wel weer terug komen!

Groeten,

Tijmen Kuipers
tijmenatdontblinkpuntnl
www.dontblink.nl - Multimedia > van concept tot realisatie in het audiovisuele domein!
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

1 maart

Ha Blink,

Daar gaan we wel uit komen denk ik :D
Kort antwoord op je vragen:
Een korte vraag hierover als ik er voor kies om pas in 2007 willekeurig te gaan afschrijven (macbook dus bijvoorbeeld), gaat de investeringsaftrek dan ook niet pas vanaf 2007 gelden?
Nee, investeringsaftrek is afhankelijk van het jaar van investeren.
Dan een suppletie aangifte is gewoon zelf een brief opstellen en die naar de belastingdienst sturen, met daarin al mijn gegevens en de berekening waarin ik aangeef dat ik 67 euro teveel BTW heb betaald?
Het kan met een brief, je hebt er ook een formulier voor.

Zo te lezen kunnen we wel een dienstenruil doen, goed bezig. Ik heb nog wel een paar websites waar ik je misschien goed voor kan gebruiken.

Ik neem zo wel contact met je op.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management