Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Vince van der meer
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 juni

Kosten gemaakt voor de begin balans

11 juni

Hello, 

Ik ben bezig met het opzetten van onze boekhouding voor het nieuwe bedrijf dat ik aan het beginnen ben samen met mijn compagnon.

Aankomende week wordt onze zakelijke rekening geopend en dan kunnen we aan de slag.
Nu is het zo dat we beide een aantal weken geleden al kosten hebben gemaakt die we wel graag in onze boekhouding willen verwerken. 
Hierbij moet je denken aan wat kantoor artikelen, kosten voor de hosting van onze website, inschrijving bij de KVK enz.
Die facturen hebben we netjes bewaard.
We willen eerst een x bedrag naar onze nieuwe zakelijke rekening storten, laten we zeggen beide €500. En van die €1000 euro de kosten die we hebben gemaakt weer terug overmaken naar onze persoonlijke rekeningen.

Hopelijk weten jullie hoe ik dit het beste zou kunnen registreren.
Vince van der Meer
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: Kosten gemaakt voor de begin balans

15 juni

Hoi Vince,
Dat wat je voorstelt kun je doen, maar is niet noodzakelijk. De belastingdienst kijkt naar je winst- en verliesrekening en balans. Die kijkt dus niet naar je bankrekening, want hoe jij betaalt is niet doorslaggevend. Je kunt deze kosten dus betaald hebben 'uit kas'. 

Betalen met de zakelijke rekening is normaal gesproken slim. Je houdt het helder, hebt extra bewijsmateriaal dat het zakelijk geboekt is, en houdt het overzichtelijk. Maar als je nu geld stort privé, en dat weer terugstort naar de privérekening voegt dat weinig toe qua transparantie.