Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
JeroenHandgraaf
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 november

Bijles geven als student

7 november

Beste lezer,

Ik ben 19 jaar, woon in Haarlem, heb mijn havo afgerond met het profiel natuur & techniek met economie en studeer nu de HBO studie: Robotica en Mechatronica. Momenteel heb ik een weekendbaantje en geef ik doordeweeks bijles via een organisatie. Echter zou ik graag zelfstandig bijles willen geven. De contacten leggen kan ik namelijk zelf en ik merk dat extra aandacht aan de leerling nu niet beloond. Ik verwacht ongeveer 8 uur per week bijles te gaan geven. Graag zou ik willen weten wat voor belastingstelsels gelden voor mijn situatie. Het liefst blijf ik bij mijn weekendbaantje werken. Ik heb veel verstand van websites maken en marketing, dus het lijkt mij voordelig als ik een Kvk aan te vragen om er echt een bedrijfje van te maken. Ik hoop goed advies te krijgen. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Handgraaf
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Bijles geven als student

10 november

Hoi Jeroen! Welkom op het forum!

Als ondernemer met een eenmanszaak en particuliere klanten heb je (mogelijk) te maken met omzetbelasting en inkomstenbelasting. Dat laatste is dezelfde belasting waarmee je nu ook al te maken hebt via je weekendbaan. De omzetbelasting is de btw die op inkomsten en uitgaven wordt doorbelast. Hiervoor moet je periodiek, meestal eens per kwartaal, aangifte doen. Je moet hier dus ook een administratie van bijhouden.

Ondernemer worden brengt meer met zich mee dan alleen zelf het vinden van klanten of de belasting. Dat laatste kan wel van invloed zijn op huiswerkbegeleiding. Zo kan de BTW een serieuze invloed hebben op het tarief dat je gaat rekenen. 

Maar het bedrijf dat je nu inhuurt zorgt er ook voor dat je verzekerd bent. Bijvoorbeeld voor letselschade als onderweg naar een klant iets gebeurt. Of als je bijvoorbeeld daar een dure vaas omgooit.