Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Bonny
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 oktober

Kas boek en prive boekingen.

9 oktober

Goedenavond. 

Per september ben ik een eigen onderneming gestart en ga de boekhouding zelf doen, ik werk op dit moment met e-boekhouden. 
Nou heb ik voor mijn onderneming een (marge) auto gekocht, (ik weet dat ik hierop geen BTW kan terug vragen. Nou heb ik deze auto contact gekocht, hoe boek ik dit in. 
Factuur ontvangen - 4200 autokosten. 
Factuur betaling verstuurd - 1000 Kas
Ik neem aan dat ik dan iets met een kasboek of iets dergelijks moet gaan invullen?

Daarnaast heb ik, omdat mijn bankpas nog niet binnen is, getankt voor deze auto maar met mijn privé pas, hoe boek ik dit weg. 

Factuur ontvangen - 4420 brandstof
Factuur betaling verstuurd - Prive

En als ik dan straks bij zakelijke rekening heb, het bedrag van bank naar Prive boeken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. 

Groetjes Bonny
 
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Kas boek en prive boekingen.

12 oktober

Hoi Bonny, 
welkom op het forum. Ik snap de betalingen niet helemaal. Je hebt een factuur ontvangen voor het totale bedrag, toch? Deze heb je overgeboekt? Dan is dit gewoon een factuur?

Het tanken kun je op twee manieren oplossen. De netste manier is als je dit inderdaad leent (voorschiet) van jouzelf privé, en dus terugbetaalt. Je kunt het ook zien als een betaling die je contant hebt gedaan want de fiscus kijkt vooral naar de bon en niet zo zeer naar de geldstromen. Belangrijker is dus dat je de factuur (het tankbonnetje) hebt. Dan is een keertje tanken en betalen vanaf de privérekening geen probleem. Dit doen ondernemers wel vaker, bijvoorbeeld als het saldo op een bepaald moment niet toereikend is, of als ze een keer de zakelijke bankpas niet bij zich hebben. 

Je mag het gewoon zakelijk boeken als je het kunt verklaren (en dat kun je want het is voor de bedrijfsauto) en dit weinig voorkomt. Anders wordt het wanneer je dit heel vaak gaat doen