Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
angelique1
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei

Vooruitontvangen bedragen

19 mei

Ik heb een pedicurepraktijk.

Boeking bij behandeling (er wordt alleen per kas betaald):
kas
aan te betalen OB
aan omzet

Sommige klanten willen pas aan het eind van het jaar een faktuur waarop alle behadelingen gefaktureerd worden ivm declaratie naar verzekering of aftrekpost bij IB. Ze betalen gewoon na elke behandeling.

Ik vraag me af hoe ik dit moet boeken:
kas
aan te faktureren omzet

of de normale boeking en aan het einde van het jaar een faktuur maken om de boekhouding heen.

Wie heeft een oplossing?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

19 mei

Beste Angelique,

Wat ik in jouw geval zou doen is de kasboekingen vooral zo houden, en aan het einde van het jaar facturen opmaken, die je op zich niet hoeft te boeken, want dat heb je al gedaan met de kasboekingen. Het is dus min oop meer een jaaropgaaf, in factuurvorm. Met de vermelding 'reeds voldaan'.

In de kasboekingen zul je hiervoor een koppeling met klanten moeten maken. De betreffende klanten zullen bij het afrekenen van een behandeling kun naam/klantnummer moeten doorgeven, welke je verwerkt op de bon. Hoe je dat aanpakt hangt in grote mate af van het systeem waar je nu mee werkt.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
angelique1
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei

20 mei

Tijn,
Heel hartelijk dank voor je snelle antwoord. Ik ben ermee geholpen.
Met vriendelijke groet,
Angelique
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re:

17 maart

Wat ik in jouw geval zou doen is de kasboekingen vooral zo houden, en aan het einde van het jaar facturen opmaken, die je op zich niet hoeft te boeken, want dat heb je al gedaan met de kasboekingen. Het is dus min of meer een jaaropgaaf, in factuurvorm. Met de vermelding 'reeds voldaan'.


Als je er een factuur van maakt dan gaat het misschien mis met factuurnummers/omzet et cetera. Een officiele factuur kun je niet meer maken maar als je bovenstaande oplossing leest als jaaropgaaf dan is er natuurlijk niets aan de hand. Je kunt prima een overzicht maken met alle bestellingen uit het hele jaar, en deze buiten de boekhouding zelf houden omdat je de posten zelf al individueel geboekt hebt.