Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Davidf40
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 september

Veilingskosten verwerken in administratie

18 september

Beste forumleden,

Sinds vorige maand ben ik voor mijzelf begonnen, en heb ik mijn boekhouding ingericht bij Moneybird.
Nu loop ik tegen een issue aan, waarbij ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Ik heb via een veiling een artikel verkocht (en het plan is dit vaker te gaan doen). 
Nu stort het veilingshuis de opbrengsten minus de veilingskosten door naar mij. Hoe moet ik dit administreren? :

* Klant betaald 100 euro voor het artikel via de veiling + 20 euro verzending = 120 euro.
* Ik stuur vervolgens het artikel op, en betaal 20 euro aan verzendkosten
* Na 2 weken krijg ik van het veilingshuis een bedrag van 120 euro - 10 procent veilingskosten op mijn rekening = 108 euro.

Nu maak ik een inkomende factuur aan voor de veilingskosten, zodat ik hier de BTW op terug kan vragen. 
Maar, als ik de verkoopfactuur van de klant op 120 euro laat staan, komt het natuurlijk niet goed, omdat er maar 108 euro binnen is gekomen. Van de 120 euro, zijn 12 euro kosten gemaakt zoals in de inkomende factuur te zien..

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groet David
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: Veilingskosten verwerken in administratie

22 september

Hoi David,

Je kunt het beste alle inkomsten en uitgaven gewoon los boeken. Dus je boekt inkomen van 120, de veilingkosten en de verzendkosten allemaal los. De verzendkosten heb je ook gewoon een bonnetje van, toch?