Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
lina
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 december

Vraag over factuurnummeringen

30 december

Ik zit op dit moment met het volgende, namelijk het nummeren van de facturen. 
Momenteel heb ik een boekhouding apart voor de webshop (automatisch) en een andere boekhouding waarbij ik de facturen handmatig maak als er bestellingen komen die op maat gemaakt worden. Het zijn bovendien 2 aparte handelsmerken. 

Voor de één (handmatige boekhouding) hanteert ik de volgende nummering zoals dit 2017001, 2017002 etc. 
Voor de webshop heb ik het zo: 170001, 170002 etc. waarbij hij jaarlijks opnieuw start met de telling. De eerste cijfers is het jaartal. 

Mijn vraag is mag ik voor de webshop bijv. 1710001, 1710002 etc. en voor de handmatige bestellingen hanteren: 1720001, 1720002 
dus na de jaartal komt er een cijfer die aangeeft dat het 1 om de webshop gaat en nummer 2 om de handmatige facturen. 
En is het handig om jaarlijks opnieuw te beginnen met cijferen of raden jullie aan door te nummeren?  Met het nieuwe jaar zal het dus zijn 1810001 en 1820001

Groetjes 
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: Vraag over factuurnummeringen

2 maart

Hoi Lina,

Je bent verplicht om één boekhouding te hanteren met facturen. Al je facturen moeten dus opvolgend zijn in zowel datum als nummering. Je kunt dus niet 2018001 en 2018002, voor de ene klant of dienst gebruiken, en 18001 en 18002 voor een andere klant of dienst. Je zult dus een manier moeten zoeken om de webshop en losse diensten samen in één administratie (of in ieder geval factureernummering) te krijgen. Zie ook: https://www.ondernemeneninternet.nl/fac ... s-bepalen/ Succes!
 
Bernold
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 april
Contacteer:

Re: Vraag over factuurnummeringen

1 mei

Je kunt prima twee nummerreeksen hanteren, zeker wanneer het gaat om twee verschillende handelsnamen.
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: Vraag over factuurnummeringen

14 september

Je kunt prima twee nummerreeksen hanteren, zeker wanneer het gaat om twee verschillende handelsnamen.
Als het één eenmanszaak betreft, dan heb je één boekhouding. Ook als die eenmanszaak meerdere handelsnamen heeft. De boekhouding dient dan alsnog opvolgende factuurnummers te hebben. Je kunt de facturen wel scheiden door er wat aan toe te voegen. Bijvoorbeeld facturen voor de webshop te beginnen met de letters WS (webshop) en bestellingen aan de balie BA mee te geven.

In je administratie kun je ze dan makkelijk scheiden. Je krijgt dan:
WS004
BA005
BA006
WS007

Voor de belastingdienst kun je alsnog een sluitende en opvolgende reeks facturen laten zien.