Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
mvk1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 april

Rechtsvorm maatschap

7 april

Hallo,
Kan iemand mij helpen met de volgende vraag?
Is het mogelijk om een maatschap aan te gaan, terwijl de beide maten in de maatschap ieder een eigen eenmanszaak behouden.
Voordeel hierbij is dat iedere maat zijn eigen financiële situatie behoud.

Zo ja, wat zijn hiervoor de voorwaarden?
Kun je bijvoorbeeld eenmanszaak A en eenmanszaak B apart houden en samenwerken in de maatschap AB en vanuit deze maatschap naar buiten treden?

Graag zie ik reacties tegemoet, waarvoor alvast mijn dank.
 
SebastiaanK.
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 oktober

Re: Rechtsvorm maatschap

7 oktober

Beste mvk1970,
 
Bedankt voor je vraag.
 
Ik werk bij Debitoor, een aanbieder van factuur- en boekhoudsoftware en ik krijg regelmatig vragen 
van klanten met betrekking tot de vele verschillende rechtsvormen en weet ik dat dit soms ingewikkeld kan zijn.
 
In principe is elke maat binnen een maatschap een afzonderlijke zelfstandige ondernemer en elke
maat is dus ook verantwoordelijk voor zijn eigen financiële administratie. Het voordeel van deze
rechtsvorm is dat beiden maten hun krachten kunnen bundelen en bepaalde bedrijfskosten kunnen
delen (denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen van een kantoor). Wanneer een maatschap besluit
naar buiten te treden onder een gemeenschappelijke naam, spreken we van een openbare
maatschap. Het is voor een openbare maatschap verplicht zich in te schrijven bij de kamer van
koophandel, maar verder is een maatschap niet aan bijzondere regelgeving gebonden. Het is echter
verstandig om afspraken vast te leggen over inbreng, winstverdeling, bevoegdheden en wat er
gebeurt bij het beëindigen van de maatschap.
 
Voor meer informatie over rechtsvormen, maar ook over andere zaken die aan boekhouden en
factureren gerelateerd zijn, nodig ik je uit in ons woordenboek met veelgebruikte boekhoudtermen te kijken.

Ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.
 
Met vriendelijke groet,
 
Sebastiaan
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Rechtsvorm maatschap

11 oktober

Kun je bijvoorbeeld eenmanszaak A en eenmanszaak B apart houden en samenwerken in de maatschap AB en vanuit deze maatschap naar buiten treden?
Ja, dat kan. Zie ook: https://www.ondernemeneninternet.nl/maatschap-cooperatie/ 

Weet je wel zeker dat het nodig is om hiervoor een maatschap op te richten? Als je alleen een project samen wilt doen kun je die ook in de administratie van één van de ondernemers onderbrengen en op een A4tje even de afspraken zetten. Zeker bij eenmalige events of tijdelijke projecten is het niet altijd nodig om hiervoor een maatschap op te richten. Een (domein)naam, visitekaartjes, website of event kan prima onder een eenmanszaak waarbij je afspreek dat het resultaat na afloop wordt verdeeld?