Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
ew
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 december

waar laat ik een boeking op tussenrekening openingsbalans

10 december

Hallo,

ik heb als openingsbalans een bedrag dat al op een girorekening staat in de balans opgenomen op tussenrekening openingsbalans.

debet 100 openingsbalans bank
credit 100 openingsbalans tussenrekening

Nu komt dit bedrag na afsluiten van het jaar weer terug op de tussenrekening in het volgende jaar.
Waar moet ik dit bedrag naar toe boeken om de tussenrekening op nul uit te laten komen.
Mag dit toevoegen aan kapitaal of aan bijvoorbeeld privé stortingen?
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

10 december

ew,

Ik ga er van uit dat je destijds de administratie bent begonnen met als banksaldo 100 en daartegenover 100 op een tussenrekening. Als dat alles is waarmee de onderneming is gestart kan je de tussenrekening leegboeken door deze te debiteren en de rekening Kapitaal te crediteren.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning
 
ew
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 december

10 december

Dank John voor de snelle reactie. Is duidelijk

Mag overigens een tussenrekening, in dit geval de opneningsbalans, meegenomen worden naar het volgende jaar. Er is immers duidelijk waar het vandaan komt
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

10 december

Het saldo van een tussenrekening mag best worden meegenomen naar een volgend boekjaar, maar.... dit moet er niet toe leiden dat een saldo ten onrechte op de tussenrekening blijft hangen daar waar duidelijk is naar welke andere balansrekening dit saldo eigenlijk geboekt zou moeten worden.

Stel je hebt in een administratie de rekeningen Algemene tussenrekening en Ten onrechte ontvangen bedragen.

Er is op de Algemene tussenrekening een bedrag gecrediteerd wat men in eerste instantie niet thuis kon brengen maar later blijkt dat dit bedrag ten onrechte is ontvangen. Uiterlijk per balansdatum zal dan het bedrag overgeboekt moeten worden naar de rekening Ten onrechte ontvangen bedragen.

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning