Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
starter01
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 oktober

offerte getekend

27 december

Ik heb een offerte voor de inkoop van bureau(verbruik)kosten nog in 2008 getekend, maar de levering is in 2009.

Vraag 1: Boek ik nu omdat de offerte getekend is:

bureaukosten
aan crediteuren

of pas nadat ik de de factuur heb ontvangen deze journaalpost?

Vraag 2: indien niet, welke journaalpost boek ik dan bij het ondertekenen van de offerte.
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

27 december

Formeel heb je gelijk in die zin dat er geboekt zou kunnen worden:

Bureaukosten (aangenomen aanschaf is < €450)
Aan Nog te betalen kosten

voor het bedrag ex. BTW. De BTW kan je nog niet verrekenen omdat er nog geen faktuur beschikbaar is. Bij ontvangst van de faktuur boek je dan:

Nog te betalen kosten
Te verrekenen BTW
Aan Crediteuren

Maar..... als je verwacht dat je volgend jaar meer winst zult maken dan dit jaar is het wellicht verstandiger de boeking uit te stellen tot 2009 omdat er dan meer winst gedrukt wordt.

John
 
starter01
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 oktober

RE: offerte getekend

27 december

Bedankt voor het antwoord.

Dus de ontvangst van de factuur is leidend om crediteuren te kunnen (op)boeken. Tot die tijd boek ik dus een voorziening nog te betalen bedragen.
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

27 december

Correct, alhoewel de benaming "voorziening" niet juist is. Een voorziening slaat meer op lange termijn. Liever spreken we van Nog te betalen kosten, nog te ontvangen baten e.d. Het betreft hier zgn. transitoria, dus kortlopende posten.

John