Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
nouky
Berichten: 3
Lid geworden op: 5 maart

overstap naar ander programma

29 mei

Hoi, ik gebruik e-boekhouden voor mijzelf en doe daarnaast de boekhouding voor mijn kinderen. Daartoe heb ik een accountants-omgeving. Nu kloppen er zzp-ers (vrienden) aan die vragen of ik hun boekhouding ook wil doen. Prima. Ik heb alleen geen idee hoe ik eea bij een overstap in e-boekhouden moet invoeren als het bijv midden in het jaar gebeurt.
Een beginbalans is logisch, daar kom ik wel uit. Maar hoe zit dat met de winst & verliesrekening? Moet ik alle mutaties van de voorgaande maanden importeren? In de tutorial van e-boekhouden wordt dat afgeraden. Er wordt gezegd: zorg dat er een export is en laat de "klant" die opslaan. Maar dan, eind vh jaar, dan heb ik toch geen volledige w & v rekening? En hoe zit dat vervolgens met de IB-aangifte? Daar moet immers aangegeven worden welke soort kosten je hebt gemaakt, welke opbrengsten etc. 
Mis ik iets?
Alvast dank voor reacties!
 
anoniemeondernemer
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 maart

Re: overstap naar ander programma

3 juni

e-Boekhouden.nl adviseert per 01-01-2019 een beginbalans in te voeren. Dit betekent wel dat eerdere maanden met terugwerkende kracht ingevoerd moeten worden. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld per 01-06-2019 een beginbalans in te voeren. Je dient hierbij wel rekening te houden met facturen die nog openstaan op dat moment. Omdat de winst en verlies rekening niet ingevoerd kan worden, hoor je de winst ook al op de beginbalans te plaatsen.