Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
benny
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 juli

investering software

2 juli

Voor een software pakket dat ik gebruik schaf ik om de ongeveer 18 manden een upgrade aan. Kosten ongeveer €600. Dit is meer dan €450 en dan moet je, als ik het goed begrepen heb, dit als investering zien en op je balans zetten, toch?

Maar in hoeveel jaar mag/moet ik dit afschrijven dan? ... iemand vertelde me dat de belastingdienst eist dat je dit in 5 jaar moet afschrijven en 10% restwaarde moet aanhouden, maar dat lijkt me onzinnig. Hoe zit dat nou precies :?:


Mvg. Benny
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

4 juli

Ha Benny,

Deze kosten moet je naar mijn inschatting niet afschrijven. Het betreft hier upgrades, dat zijn meer onderderhoudskosten. Wat je wel zou kunnen doen is hiervoor jaarlijks € 400 reserveren. Dan verdeel je de kosten gelijkmatig over de boekjaren.

Mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
benny
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 juli

4 juli

Hoi Tijn,

Dat is ook het liefst wat ik zou doen maar krijg ik dan geen problemen/discussie met de belastingdienst daar zij stellen dat alle aanschaffingen boven de €450 geactiveerd en met max 20% per jaar afgeschreven moet worden?

Bedankt voor je reactie overigens :wink:

Groeten, Benny
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

6 juli

Ha Benny,

Graag gedaan hoor :D

Nee, ik verwacht niet dat je problemen krijgen met een dergelijke stellingname. Het zijn kosten die om de 18 maanden terugkomen, dan is er geen enkele reden om in 5 jaar af te schrijven. Vergelijk het met bijvoorbeeld onderhouds- of schoonmaakkosten of zo. Per jaar kan dat goed meer dan € 450 zijn, maar het zijn gewoon onderhoudskosten, direct boeken in de w&v.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management