Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
paulknorr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 juni

Opmaken factuur

11 juni

Beste mensen,

Ik doe zo nu en dan werkzaamheden op projectbasis dus niet per uur. Maar ik wil zeker weten dat ik genoeg achter de hand heb voor de belasting. Stel dat ik €100,- wil overhouden, hoeveel moet ik dan door berekenen?

Volgens mij is dat 19% btw en 42% inkomstenbelasting, ik kom dan op een bedrag van € 161,-. Klopt dit een beetje? Ik moet dan €61,- achterhouden voor de belasting en heb ik € 100 inkomen die ik gewoon kan uitgeven?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

uurprijs

12 juni

Beste Paul,

Deze vraag is niet te beantwoorden. E.e.a. is afhankelijk van je rechtvorm (EZ of BV), en daarnaast speelt jouw persoonlijke fiscale situatie hierin een rol. Inkomstenbelasting in het hoogste tarief is 52%, en met dat uurtarief zit je wel grotendeels in het hoogste tarief.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
paulknorr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 juni

12 juni

Dus even uitgaand van het slechtste geval krijg ik de volgende berekening;

€ 100,00 + 52% = € 152,00 (nu heb ik de inkomstenbelastingberekend)
€ 152,00 + 19% = € 180,88 (nu heb ik de btw erbij berekend)

Het is trouwens geen uurtarief wat ik bereken. Dat is gewoon voor een klein projectje...
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

12 juni

Beste Paul,

Met deze cijfers zit je wel goed, wellicht iets te ruim, maar om dat precies te kunnen bepalen is meer informatie nodig.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

13 juni

Tijn heeft gelijk. De informatie is te summier om een correct antwoord te geven.
Met de berekeningen ben ik het trouwens niet eens. Uurtarief of projecttarief of wat danook, stel dat je gelijk hebt met een IB druk van 52% dan wordt de berekening

gefactureerd aan de klant 180,88 daarin is opgenomen aan BTW 28.88. die BTW moet worden afgedragen derhalve resteert 152 waarover 52% IB wordt geheven of wel 79.04 zodat netto resteert 72.96. En dat is wat anders als 100.

De denkfout zit in het optellen van 52% bij 100. Dus als je 100 wilt overhouden en de belastingdruk is 52% dan moet je rekenen met
100/48 * 100 te verhogen met 19% BTW = 247.91.

Overigens een puur theoretisch verhaal want ik neem aan dat je niet met een belastbaar inkomen rekent van meer dan 54.776 op jaarbasis. De grens voor 2009 waarboven een IB druk van 52% geldt.

John
 
paulknorr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 juni

15 juni

En hoe zit het dan als ik een product inkoop van € 28,56, hoeveel belasting etc moet ik daarbij bereken.

Stel dus, ik koop in voor € 28,56, ik wil €5,- winst maken. Hoe komt de berekening er dan uit te zien?
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

15 juni

Waarom kom je nu ineens weer met een totaal ander voorbeeld? Het antwoord kan je overigens volgens mij ook zelf berekenen.

John
 
paulknorr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 juni

15 juni

Misschien omdat ik ook losse producten wil gaan aanbieden en moet ik ook weten hoe dat zit. En als ik zelf zo zeker was van mijn zaak/berekening zou ik hier de vraag niet stellen dus wat jij nu voor antwoord geeft walg ik een beetje van, ik dacht dat dit een forum was om info uit te wisselen en je vragen te stellen. Bedankt ik pas voor verder lidmaatschap!

PS: Tijn, zou jij zo vriendelijk willen zijn om mijn account te verwijderen!
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

15 juni

Beste Paul,

Ecofin was kort door de bocht, maar probeer ajb zijn punt te zien. We willen je graag helpen, het is dan wel zaak dat we goede en voldoende informatie krijgen.

Maar, als ik je vraag goed begrijp, dan krijg je de volgende opstelling:
Inkoop: 28.56
Winst: 5.00
Belastingen 5.00

Verkoop excl BTW 38.56. 19% BTW erbij en je hebt de verkoopprijs. Kun je hier iets mee?

Overigens is Administratieforum een open platform. De bedoeling is dat ook anderen kunnen leren van de vragen die jij stelt. We doen dus ook niet aan lidmaatschap of zo.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
paulknorr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 juni

15 juni

Kijk jij bent inderdaad duidelijker en niet kort door de bocht.... Maar ik zie dat jij € 5,- belastingen erbij hebt staan? Hoe komt je daaraan dan? En dan begrijp ik het denk ik wel op deze manier... Je hebt hier dus geen inkomstenbelasting bij enzo? Wat dat dacht ik dus?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

15 juni

Beste Paul,

Zie het als volgt:
Als je verkoopt voor 38.56, inkoop is 28.56, dan is je winst 10,-. Daarover betaal je inkomstenbelasting 50% (even afgerondt, tarief is 52%), dan houd je 5,- winst over. Let op bedragen zijn excl btw.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
paulknorr
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 juni

15 juni

Oké nu begrijp ik dit gedeetle wel :) Het duurt even maar dan heb je ook wat! En (klinkt vreemd) als ik nu geen winst wil maken maar het ineens voor hetzelfde bedrag wil doorschuiven. Dan moet ik alleen die btw bereken erbij! Want ik betaal uiteraard ook al BTW aan de firma waar ik het vandaan haal!
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

15 juni

Als ik nu geen winst wil maken maar het ineens voor hetzelfde bedrag wil doorschuiven. Dan moet ik alleen die btw bereken erbij! Want ik betaal uiteraard ook al BTW aan de firma waar ik het vandaan haal!
Exact!

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management