Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Junior
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 april

Boekwaarde begin boekjaar

21 april

Hoi,
Eerst zal ik mij even voorstellen, ik ben niet nieuw hier.
Mijn naam is Marieke en ik ben een ZZP'er met een contactberoep, daarnaast geef ik groepslessen en organiseer ik workshops.
Gekke tijd geweest het afgelopen jaar, maar begin nu langzaam aan weer op gang te komen. Nog niet alle onderdelen van mijn werk mogen weer.
Op het moment ben ik bezig met de inkomstenbelasting, ik heb geen boekhouder vanwege de kosten op het moment.
En voorheen was het aardig te overzien.
Vind het ook wel leuk om het zelf uit te zoeken.

Maar nu loop ik vast.
Mijn boekhouding is op orde, maar maak nooit een balans op aan het einde van het jaar. Daar was mijn bedrijf voorheen echt te klein voor.
Nu kom ik voor het eerst het onderdeel "boekwaarde begin boekjaar" tegen.
Ik kom er niet uit hoe ik dat moet berekenen.
Kan iemand me adviseren hoe ik dit moet berekenen?

Hartelijke groet,
Marieke
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Boekwaarde begin boekjaar

30 april

Wat stond er 1 januari allemaal op je balans? Heb je bijvoorbeeld het jaar ervoor afschrijvingen gehad? Of debiteuren, die nog niet hadden betaald? Moest je nog btw overmaken van het kwartaal en was de belastingdienst dus je crediteur?

Als je nog niet gestart was maar 1 januari wel als startdatum hanteert dan kun je alles dat je vanaf dat moment op de zaak zet (zoals laptop, bureau of telefoon) op de balans noteren. Als je die allemaal 'schenkt' als ondernemer kun als tegenwaarde daarvoor eigen vermogen hanteren.
 
Junior
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 april

Re: Boekwaarde begin boekjaar

10 mei

Hoi,
Bedankt voor je reactie. Ik had hem eerder niet gelezen. Inmiddels ben ik toch maar naar een boekhouder gegaan.
Volgens mij is dat beter :)