Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Tijmen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 oktober
Locatie: Noord Holland

Inkomstenbelasting ja of nee

20 oktober

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben per 1 oktober begonnen met een eenmanszaak. Ik help het management van bedrijven en doe daar ook de PR voor. Afgelopen maand heb ik voor een bedrijf de de genoemde taken verricht. Ik krijg voor die taken een dag bedrag(8 uurtjes). Nu heb ik van het bedrijf 2000 euro ontvangen. Moet ik hier dan inkomstenbelasting van af halen of moet ik eerst er iets van aftrekken?

Kan ik hiermee geholpen worden??

Met vriendelijke Groet,

Tij
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

eenmanszaak

22 oktober

Hallo Tijmen,

Vergoedingen die je voor werkzaamheden ontvangt, zijn zeker belast voor Inkomstenbelasting. Je moet deze bedragen opgeven in je aangifte inkomstenbelasting (per jaar). Daarop krijg je een aanslag, en deze moet je betalen. Hoeveel is afhankelijk van jou fiuscale situatie (heb je een huis, heb je andere inkomsten genoten, aftrek ivm bedrijfskosten e.d.)

Even wat vraagjes. Ik neem aan dat je een factuur gesturd hebt aan dat bedrijf? Ik neem aan dat je een BTW nummer hebt aangevraagd en gekregen, en dat je BTW hebt berekend? Heb je een VAR verklaring aangevraagd bij de belastingdienst, en die aan je opdrachtgever verstrekt? Heb je je ingeschreven bij de KvK (niet verplicht wel gewenst)?

Zoals je leest zijn er wel een aantal zaken die je als ondernemer dient te regelen..

Als je nog vragen hebt, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Tijmen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 oktober
Locatie: Noord Holland

30 oktober

Hoi Tijn,

Ten eerste natuurlijk mijn hartelijke dank voor je reactie!

Kvk heb ik, Btw nummer is aangevraagd, VAR verklaring heb ik niet.

Is de VAR een must?

Groeten Tijmen.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

VAR

30 oktober

Hallo Tijmen,

Graag gedaan!
Een VAR is vooral van belang als je bij opdrachtgevers werkt, en/of regelmatig met dezelfde opdrachtgever zaken doet.

Waar het om gaat bij een VAR is dat je jezelf laat 'toetsten' door de belastingdienst. Na beantwoorden van een vragenlijst, krijg je een verklaring terug. Als de beoordeling zo is, het je daarmee een bevestiging van de belastingdienst dat je ondernemer bent, en dus zelf de afdracht inkomstenbelasting en premies SV verzorgt.

Als je je opdrachtgever deze VAR verstrekt, heeft de opdrachtgever zekerheid dat het geld dat hij betaalt voor vergoedingen daar IB/PVV over wordt afgedragen. Daarnaast heeft opdrachtgever ook enige zekerheid dat achteraf niet een zgn 'fictief dienstverband' aanwezig kan worden geacht (bij controle). Dat kan een hoop ellende opleveren bij opdrachtgever als datr niet goed geregeld is. Veel bedrijven zijn niet goed op de hoogte van deze regelgeving overigens..

Hopelijk heb je dr iets aan.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Tijmen
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 oktober
Locatie: Noord Holland

30 oktober

Hoi Tijn,

Afijn de volgende vraag, ik heb een baan aangeboden gekregen op een school in Schagen, ik kan daar voor 7 uren les geven.
Deze inkomsten komen dus niet op naam van mijn eenmanszaak, of is het zo dat alle inkomsten onder een "noemer" vallen?

Tot lezens,

Tijmen.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

dienstbetrekking naast onderneming

30 oktober

Op zich kun je een dienstbetrekking hebben en daarnaast een onderneming. Let wel dat een van de criteria voor de belastingdienst om als ondernemer aangemerkt te worden, het zgn urencriterium is. Dat wil zeggen dat je op jaarbasis minimaal 1225 uur met je onderneming bezig moet zijn om als zodanig aangemerkt te worden. Als dan je een baan hebt van 4 dagen per week is het niet waarschijnlijk dat je daarnaast ook het urencriterium haalt. In jou geval van 7 uur per week lijkt me dat op zich geen probleem. Deze inkomsten geef je op in box in inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking. De inkomsten uit onderneming geef je op onder winst uit onderneming.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management