Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Sokken Winkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 maart

IB 2010 Passiva Activa Wie helpt mij op weg

13 maart

Goedemiddag,

Omdat ik het graag zelf wil doen, probeer ik de aangifte inkomstenbelasting voor de webwinkel van mijn vrouw in te vullen. Ik loop echter tegen een tweetal punten aan in het programma van de belastingdienst.
Ik heb soortgelijke vragen al eerder gezien, maar kom er nog steeds niet helemaal uit.

1) Het deel van de activa en passiva:
Activa= Inventaris+voorraad+openstaande debiteuren+btw+bank
Passiva=privestortingen+crediteuren+verlies

In ieder geval krijg ik het niet kloppend:
Activa=79 (inventaris)+3724 (voorraad)+51 (deb)+297 (te ontvangen btw) +479 (bank)=€4630
Passiva=4055 (alle stortingen in 2010) + 693 (crediteuren) -4842 (resultaat winst verlies)= - €94

Wat moet ik nu precies waar invullen? Ik doe waarschijnlijk iets fout.

2) Ik moet zelf apart aangifte inkomstenbelasting doen, maar we hebben gezamelijk een koopwoning. Maandelijks krijg ik een bedrag terug van de belastingdienst (voorlopige teruggaaf).

In welke aangifte geef ik dat nu op? In beide aangiften moet ik de eigen woning opgeven en kan ik een voorlopige teruggaaf in vullen. Voorheen deden wij samen aangifte en was dit niet aan de orde.

Ik weet dat ik misschien beter een expert in de hand kan nemen en gaa dat volgend jaar ook zeker doen. Op dit moment zit dat er even niet in.

Alvast bedankt voor de hulp of tips.

Groeten,
Robin
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

17 maart

Beste Robin,

Wij werken met fiscale software, en niet met de programmatuur van de Belastingdienst. Ik kan derhalve niet exact aangeven hoe dat in te vullen in dat programma.

Je hebt wel een sluitende eindbalans nodig om dat goed in te kunnen vullen. Zo te lezen ontbreekt er nog het e.e.a. in jouw balans. Ik kan zo 1 2 3 niet beoordelen wat de oorzaak is, wat ik me in ieder geval afvraag is of er niet een beginbalans bij betrokken moet worden. Is dit het eerste jaar als ondernemer?

Zijn jullie fiscaal partner (ik neem aan van wel)? In dat geval doe je een partneraangifte, en wordt de woningkosten op bijde aangiftes opgenomen. De voorlopige teruggaaf vul je ook in, en per saldo wordt dan het saldo IB berekend.

Hoop dat het iets duidelijker is, mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groet, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management