Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Meeuw
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juli

aftrekpost cadeaubonnen?

18 juli

ik heb ergens iemand horen zeggen dat je uitgedeelde cadeaubonnen gedeeltelijk kunt terugkrijgen van de belastingdienst. klopt dat? en hoe gaat dat dan?

Een zzp-er met een klussenbedrijf schakelt af en toe vrienden en familie in voor hulp en wil hen als dank cadeaubonnen zoals de irischeque geven. dat is dan geen loon lijkt me, maar wat dan wel en is het aftrekbaar?
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

vrijwilligersvergoeding

19 juli

Beste Meeuw,

Allereerst welkom op Administratieforum.nl. Cadeaubonnen terugkrijgen van de Belastingdienst, daarvan heb ik nog nooit gehoord. Normaliter is dat loon in natura, waarover loonbelasting zou moeten worden geheven. Ik denk dat men bedoelt dat je die kunt verstrekken, en als (gedeeltelijk) kosten kunt opvoeren. Het gaat dan om een z.g.n. Vrijwilligersvergoeding.

Mocht je nog verdere vragen hebben, post ze gerust.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Meeuw
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juli

Re: vrijwilligersvergoeding

21 juli

dankjewel Tijn! Fijn ook om te zien dat dit forum toch nog wel actief is :) Heb nog een vraagje over je antwoord
Ik denk dat men bedoelt dat je die kunt verstrekken, en als (gedeeltelijk) kosten kunt opvoeren. Het gaat dan om een z.g.n. Vrijwilligersvergoeding.
Is dat dan iets om aan het eind van het jaar af te trekken als kosten? En waar kan ik uitvogelen hoe dat moet en welk maximum er geldt voor de ondernemer? Op de site van de Bdienst staat eea toegelicht vooral tbv het perspectief van de ontvangende partij, niet dat van de verstrekkende zzp-er.
Alvast bedankt! Lieke
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

21 juli

Ha Lieke,

Tuurlijk is dit forum actief ;-) Kleinschalig misschien, maar zeker actief. Op zich kun je de vergoedingen (tot het maximun ad € 1500) in de kosten boeken bij uitbetaling. Als je je verder hodt aan de regelementen omtrend vrijwilligersvergoeding is dat prima. Ga je over de grens van € 1500 dan zijn het loonbetaling, en zul je een salarisadministratie moeten gaan aanleggen.

Voor zover ik weet kun je onbepert aantal vrijwilligers inhuren, zolang ze per vrijwilliger maar aan de regelementen voldoen.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Meeuw
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juli

22 juli

Op zich kun je de vergoedingen (tot het maximun ad € 1500) in de kosten boeken bij uitbetaling. Als je je verder hodt aan de regelementen omtrend vrijwilligersvergoeding is dat prima.
Voor zover ik weet kun je onbepert aantal vrijwilligers inhuren
Tijn, fijn, hiermee kan ik weer een stukkie verder!

Dus het is eigenlijk niet zinvol om de vrijwilligers in cadeaubonnen uit te betalen, dat levert geen extra voordelen op qua kostenposten richting belastingdienst?

groetjes, Lieke
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

cadeaubonnen

22 juli

Ha Lieke,

Cadeaubonnen zijn (fiscaal gezien) gelijk aan een uitkering in geld. Het maakt dus niet uit of je iemand € 25,- cash geeft of een cadeaubon van € 25,-.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management
 
Meeuw
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juli

Re: cadeaubonnen

23 juli

dankjewel!

[domme vraag misschien, maar hoe kan ik hier het beste antwoorden op berichten, ik doe het nu steeds via de button "quote" of is er ook een ander?]

gr Lieke
 
ecofin
Xpert
Berichten: 132
Lid geworden op: 9 januari
Contacteer:

23 juli

Links onderin staan twee iconen; één ervan heeft als tekst Post Reply

John
http://www.hofinza.nl
Voor al uw administratieve ondersteuning