Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Chikit_law
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 december
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Stakingswinst

24 september

Hallo allemaal,

ik geloof dat mijn probleem onder dit onderwerp valt...
ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, zelf weet ik het echt niet meer...

Een vriend van mij heeft sinds 01-01-2007 samen met zijn zus een restaurant. Het restaurant was eerst van zijn zus. Nou wilt deze vriend het deel van zijn zus overnemen.

Overname prijs voor goodwill en inventaris bedraagt 50000 euro. Zijn zus neemt de onderhandse leningen mee ad 25000 euro. Negatief kapitaal van zijn zus is ongeveer 11000 euro. Volgens hun accountant zou hij dus 64000 aan zijn zus moeten voldoen en hoeft zij over het deel van de leningen geen stakingswinst te betalen. Zo lijkt het ons echter dat hij dus 75000 voor de zaak betaald. Hoeft zij dan alleen over die 50000 stakingswinst te betalen en niet over het geld dat ze ontvangt voor het overnemen van de leningen? Het lijkt ons zo ook dat mijn vriend de leningen betaald. Is dit normaal?

In de berekening van de stakingswinst, is ook niks gedaan met de boekwaarde. Kan het kloppen dat hier geen rekening mee gehouden hoeft te worden? normaal gesproken wordt de stakingswinst berekend als prijs -/- boekwaarde. Er is echter niks met de boekwaarde gedaan. (stakingswinst wordt berekend als prijs, die 50000, + vrijval FOR) Kan dit kloppen?

bij voorbaat dank...