Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
ondernemer1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 april

Auto van de zaak als resultaatgenieter

10 april

Ik vraag me af of onderstaande constructie aanvaardbaar is als resultaatgenieter? Dit zowel voor de IB als de BTW.  
Omzet als resultaatgenieter is circa € 1.000 per jaar. Loon is circa € 50.000 per jaar. 
Aantal kilometers privé is circa 20.000. Zakelijk circa 500 km. 

Ik koop een elektrische auto en zet die op de zaak. Ik vorder de BTW op de aanschaf terug. Ik maak geen gebruik van investeringsaftrek en MIA omdat ik geen ondernemer ben voor de IB. 
Jaarlijks betaal ik 4% bijtelling in de IB en 2,7% van de aanschafwaarde voer ik als BTW op in de aangiften OB. Ik maak gebruik van de kleine ondernemersregeling voor de BTW waardoor ik in feite geen OB afdraag. De KOR voer ik vervolgens op als overige in komsten in de aangifte IB. 
De werkelijke autokosten (incl. afschrijving) breng ik ten laste van de omzet in de aangifte IB. Omdat de werkelijke kosten voor de auto groter zijn dan de omzet (incl KOR en bijtelling van 4 %) ontstaat jaarlijks een (klein) verlies als resultaatgenieter. 

Volgens mij is dat een acceptabele constructie voor zowel de BTW als de IB. Vraag is echter of de belastingdienst dat ook zo ziet. Graag jullie mening en onderbouwing...
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: Auto van de zaak als resultaatgenieter

13 april

Het lijkt te kloppen met wat de belastingdienst hier zelf over zegt maar ik zou dit persoonlijk toch even afstemmen met een boekhouder, of telefonisch via de Belastingtelefoon, en dat gesprek opnemen of uitschrijven (inclusief naam van de persoon die je gesproken hebt). Dan kun je in ieder geval aantonen waarom je voor deze constructie hebt gekozen.