Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
tiemoow
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 maart

ib 2017

26 maart

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag over mijn inkomstenbelasting die ik voor het eerst doe als ZZP-er. Alle posten zijn ingevuld; de winst-verliesrekening opgemaakt en alle cijfers lijken overeen te komen. Totdat ik uitkwam bij de winstberekening. Het verschil tussen de winstberekening (+€2488) en de winstberekening volgens winst-verliesrekening (-€1150) is precies gelijk aan mijn voorraad (€3638) . Daar loop ik vast want ik weet niet hoe ik deze balans recht moet trekken.

Voor het volledige overzicht:

Winst-verliesrekening:
Opbrengsten: 7754 
Inkoopkosten: 7682
Bedrijfskosten: 1222
Resultaat: -1150

Balans activa:
Voorraden: 3638
Liquide middelen: 4860
Resultaat: 8498

Balans passiva:
Ondernemingsvermogen: 8498

Privéonttrekkingen en storting:
Overige privéstortingen: 6009

Ik zie inmiddels haast de bomen door het bos niet meer. De crux ligt dus bij de vooraad; maar hoe krijg ik mijn balans weer recht? 

Is er iemand die ziet wat er fout gaat?

Bij voorbaat alvast veel dank!!!
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: ib 2017

30 maart

Ik zie inmiddels haast de bomen door het bos niet meer. De crux ligt dus bij de vooraad; maar hoe krijg ik mijn balans weer recht? 
Door een balans te maken. Je hebt nu alleen de lopende posten verwerkt, maar de winst- en verliesrekening zegt maar een deel van het verhaal.
 
tiemoow
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 maart

Re: ib 2017

3 april

Hoe bedoelt u?
 
jip
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 maart

Re: ib 2017

6 april

Je winst- en resultatenrekening houd geen rekening met afschrijvingen of eigendommen, zoals voorraad. Deze zaken, samen met eigen vermogen, zie je terug op de balans. Door ook een balans te maken zal je boekhouding weer in evenwicht raken. Zie ook: https://www.eenmanszaakoprichten.nl/jaa ... en-balans/
 
Bernold
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 april
Contacteer:

Re: ib 2017

1 mei

Ik zie inmiddels haast de bomen door het bos niet meer. De crux ligt dus bij de vooraad; maar hoe krijg ik mijn balans weer recht? 
Waarom laat je je administratie niet tegen een kleine vergoeding voor je doen?