Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Willem45
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 januari

Voorraad onverkoopbare artikelen

13 januari

Vraag over de volgende situatie


Ik begin 2016 mijn bedrijf, een detailhandel (was gevestigd in huurpand) in technisch speelgoed, gesloten omdat ik met pensioen ben gegaan wegens mijn 72 jarige leeftijd. Ik heb getracht de voorraad te verkopen maar dat is niet gelukt omdat de enkele geïnteresseerde kopers de financiering niet rond kregen bij de banken omdat het vertrouwen in deze branche niet erg hoog werd ingeschat. Klopt ook wel, want de moderne mens doet niet meer aan modelbouwen.


De hobby is voor 95% ingenomen door kant en klare producten via internetshops en door de computers, laptops en digitale telefoons. Vervolgens voldoet een groot deel van mijn voorraad ook niet meer aan de technische eisen die de moderne, nog overgebleven modelbouwer stelt: nagenoeg is alles de laatste jaren technisch aanzienlijk verbeterd en vooral gedigitaliseerd en daardoor oude artikelen en voorraden niet meer verkoopbaar.


Ik bied nu de overgebleven voorraad aan in een eigen webshop voor gemiddeld 50% van de inkoopprijs. De webshop is een voortzetting van mijn bestaande stenen winkel, dus de VOF bestaat nog steeds. De totale inkoopwaarde van de voorraad (die deels mijn pensioen zou moeten zijn) is op dit moment (januari 2018) ca. 100000 euro, dus ik bied het aan voor ca. 50000. Toch lukt het helaas niet om omzet te maken wegens genoemde redenen.
De verkoop afgelopen jaar bedraagt nog geen 8000 euro (excl. BTW). Hiervan moeten de vaste lasten en verkoopkosten (huur magazijn, verpakking, deels verzendkosten etc.) nog af. En de leuke dingen zijn er inmiddels uit, zodat er steeds meer onverkoopbaar achter blijft.


Verkoop via beurzen en markten heb ik geprobeerd maar lukt ook nauwelijks. Een enkele opkoper wil wel een en ander uit de partij hebben maar geeft er nog geen 5% voor. Het liefst zou ik met de handel stoppen, mede omdat het fysiek ook wat minder gaat. Hoe moet ik hier verder mee omgaan? Kan ik dat helemaal ineens of in delen in enkele jaren afboeken? Hoe boek ik dat dan? Wat zijn de gevolgen t.o.v. de belastingen? Kunt u me hierover adviseren?


Mvrgr
Willem
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Voorraad onverkoopbare artikelen

13 januari

Hoi Willem,

Het klinkt alsof het steeds lastiger wordt. Hoe langer je wacht, of hoe minder je overhoudt, hoe waardelozer het wordt? Waarom bied je niet in een keer het restant aan op een site als marktplaats.nl? Je zult dan een verlies moeten nemen op de inkoopprijs, maar dat is het risico van detailhandel. Als het goed is was de winst op reeds gemaakte verkopen voldoende om het totaalplaatje wel oké te maken? 

Als je de voorraad niet hebt afgeschreven dan zul je met de verkopen boekhoudtechnisch verlies maken. Bij je inkomstenaangifte kun je een negatief resultaat opgeven, wat ervoor zorgt dat je over de  verkoop van het restant in ieder geval geen belasting meer betaalt. Als het bedrag laag is (je noemde al 9000 over afgelopen jaar) heb je ook nog kans dat je de btw mag houden vanwege de kleineondernemersregeling.

Is dit een antwoord op je vraag?