Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
Jordys
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 november

Loonheffingskorting bij loondienst en ZZP

9 november

Als student en startende ondernemer ben ik nog een leek op het gebied van Inkomstenbelasting. Daarom heb ik vraag over wat ik het beste kan doen m.b.t. de loonheffingskorting.
Ten eerste zal ik even mijn situatie schetsen.

Momenteel werk ik nog in loondienst waarbij ik loonheffingskorting krijg. Maar doordat mijn studie weer is begonnen maak ik hier weinig uur, ongeveer 10 uur wat gelijk staat aan inkomsten van 100 euro.
Verder heb ik een eenmanszaak gestart waarbij ik ongeveer maandelijks 200-300 euro verdien.

Mijn vraag luidt als volgt: kan ik het beste zo door blijven gaan, of kan ik beter mijn baan opzeggen en de loonheffingskorting aanvragen bij mijn eenmanszaak?
 *De uren die ik in loondienst maak kan ik na opzegging van mijn baan ook maken onder mijn eenmanszaak (het gaat namelijk om freelance werk).

Alvast bedankt voor het meedenken en uw reacties.
 
admin
Site Admin
Berichten: 153
Lid geworden op: 7 oktober
Locatie: UTRECHT
Contacteer:

Re: Loonheffingskorting bij loondienst en ZZP

10 november

Welkom op het forum Jordys,

De inkomsten die je noemt zijn nog vrij beperkt. Bij 5000 euro inkomsten per jaar hoef je niet veel belasting te betalen. Je hebt een belastingvrije voet en mogelijk ondernemersvoordelen als je meer dan 1225 uur aan je onderneming besteedt op kalenderjaarbasis. Een eventuele naheffing zal in het scenario dat je noemt dus beperkt blijven.

Als je inkomsten stijgen dan kan het inderdaad handig zijn om de loonheffingskorting op je werkzaamheden vanuit loondienst stop te zetten.