Discussieplatform voor administratieve cases en vraagbaak voor starters

 
2lollypop2
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 februari

Inkomstenbelasting, ik kon er niet uit

22 februari

Hallo forummers,

Ten eerste, dank je wel martijn voor de uitnodiging op dit forum. Ik zit zo in de knoop met de IB dat ik het echt heel fijn vind om een kleine hulp te mogen ontvangen als dat kan.

Ik hoop zonder mijn bedragen te noemen, duidelijk genoeg te kunnen verwoorden wat ik in wil vullen en dat jullie forummers ook begrijpen wat ik bedoel.

Ter informatie. Ik ben met mijn onderneming gestart in 2006. De uren van 1225 behaal ik niet. Daarnaast zit ik onder het bedrag van 1345 euro(?) aan btw, maar heb ik geen gebruik gemaakt van vrijstellingen.

Winst en verliesrekening.
Bij opbrengsten vul ik in: Inkomsten - btw.
Bij overige bedrijfskosten, onder het kopje andere kosten vul ik in: Uitgaven en contant betaalde dingen - btw.
Dit brengt mij op een saldo van -148.
Zover zijn de boekhouder en ik het nog eens.

Nu vult de boekhouder bij buitengewone baten mijn OB 4de kwartaal in, maar ik niet.
Hij komt uit op een saldo van -118 terwijl ik dus op -148 blijf.
(OB is trouwens 27,- maar dat terzijde)

Gaan we verder naar overzicht activa.
Bij Liquide middelen, banktegoeden vul ik in:
Nominale waarde = saldo op bankrekening 31 december.
Begin boekjaar = Inleg startkapitaal.
Einde boekjaar = saldo op bankrekening 31 december.

Overzicht passiva.
Ondernemingsvermogen.
Boekhouder vult in: Inleg startkapitaal en saldo op bank 31 december.
Ik vul in: Inleg startkapitaal en saldo op bank - 4de kwartaal OB. Om vervolgens bij schulden en overlopende passiva, de OB 4de kwartaal in te vullen.
Beide hebben we nu wel hetzelfde aan totaal passiva.

Box 1, winst uit onderneming, vul ik in bij privestortingen, het bedrag wat ik contant betaald heb voor een aantal aankopen.

Op het moment dat ik nu naar het overzicht ga kijken, heeft de boekhouder hier -118 en ik heb daar op de een of andere rare manier -145.

Wat in hemelsnaam doe ik fout?
 
Finovion
Xpert
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 februari
Locatie: Rotterdam

22 februari

Hoi lollypop,

In de IB aangifte wordt de IB op 2 manieren bepaald. Eerst via de "normale W&V" en daarna nog eens middels mutaties in het vermogen. Op jou manier van invoeren krijg je dus een ander resultaat omdat er naar mutatie van het vermogen wordt gekeken en daar coorigeer jij de OB.

Groeten,
Johan Brekelmans
Finovion Rotterdam
Finovion laat ondernemers juichen over hun administratie!! Wilt u ook juichen over uw administratie neem dan contact op met Finovion.
 
2lollypop2
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 februari

22 februari

Ik hou ook netjes de manier van de boekhouder aan, want bij mij komen er rare uitslagen uit inderdaad.
Maar kloppen doet het nog steeds niet.

Ondanks dat ik alles netjes genoteerd heb, blijkt het totaal van contante betalingen niet te kloppen. Ik heb geen idee waar het niet klopt dan.
Toch dat bedrag ingevuld bij privestortingen.

Resultaat is wel, dat bij buitengewone baten geen 27 euro OB is ingevuld, maar 30 euro.
Ik kan me niet voorstellen dat de belastingdienst daar mee akkoord gaat?

Ik krijg dus maar niet gesnopen hoe het kan dat mijn contante betalingen niet kloppen. Ik heb toch echt niet zitten sjoemelen ofzo.
 
Tijn
Moderator
Berichten: 245
Lid geworden op: 12 november
Locatie: Hilversum
Contacteer:

25 februari

Hallo 2lollypop2,

Allereerst welkom op Administratieforum, en Finovion bedankt voor je input.

Wat je nu precies fout doet is op basis van deze gegevens lastig te bepalen. Wel vermoed ik dat de boekhouder rekening houdt met de K(leine) O(ndernemers) Regeling. Dit moet dan wel corresponderen met de BTW asangifte en / of suppletie. Daarnaast vraag ik me af, wat Finovion ook al aangeeft, of je de kapitaalsvergelijking wel helemaal goed in vult. Als je een kloppende balans hebt, dan is het invullen van de IB aangifte op zich niet zo moeilijk meer.

Ik wil wel even kijken naar je situatie, misschien wil je me e.e.a. doormailen zodat ik er goed naar kan kijken.

Groeten, Tijn
Admin Solutions Oplossingen voor administratie en management