Voor een software pakket dat ik gebruik schaf ik om de ongeveer 18 manden een upgrade aan. Kosten ongeveer €600. Dit is meer dan €450 en dan moet je, als ik het goed begrepen heb, dit als investering zien en op je balans zetten, toch?
Maar in hoeveel jaar mag/moet ik dit afschrijven dan? ... iemand vertelde me dat de belastingdienst eist dat je dit in 5 jaar moet afschrijven en 10% restwaarde moet aanhouden, maar dat lijkt me onzinnig. Hoe zit dat nou precies
Mvg. Benny
2
Ha Benny,
Deze kosten moet je naar mijn inschatting niet afschrijven. Het betreft hier upgrades, dat zijn meer onderderhoudskosten. Wat je wel zou kunnen doen is hiervoor jaarlijks € 400 reserveren. Dan verdeel je de kosten gelijkmatig over de boekjaren.
Mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.
Groeten, Tijn
Deze kosten moet je naar mijn inschatting niet afschrijven. Het betreft hier upgrades, dat zijn meer onderderhoudskosten. Wat je wel zou kunnen doen is hiervoor jaarlijks € 400 reserveren. Dan verdeel je de kosten gelijkmatig over de boekjaren.
Mocht je nog vragen hebben, post ze gerust.
Groeten, Tijn
Flow & Co Oplossingen voor administratie en management
4
Ha Benny,
Graag gedaan hoor
Nee, ik verwacht niet dat je problemen krijgen met een dergelijke stellingname. Het zijn kosten die om de 18 maanden terugkomen, dan is er geen enkele reden om in 5 jaar af te schrijven. Vergelijk het met bijvoorbeeld onderhouds- of schoonmaakkosten of zo. Per jaar kan dat goed meer dan € 450 zijn, maar het zijn gewoon onderhoudskosten, direct boeken in de w&v.
Groeten, Tijn
Graag gedaan hoor
Nee, ik verwacht niet dat je problemen krijgen met een dergelijke stellingname. Het zijn kosten die om de 18 maanden terugkomen, dan is er geen enkele reden om in 5 jaar af te schrijven. Vergelijk het met bijvoorbeeld onderhouds- of schoonmaakkosten of zo. Per jaar kan dat goed meer dan € 450 zijn, maar het zijn gewoon onderhoudskosten, direct boeken in de w&v.
Groeten, Tijn
Flow & Co Oplossingen voor administratie en management